Noordelijke Galápagoseilanden - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Esther Altena - WaarBenJij.nu Noordelijke Galápagoseilanden - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Esther Altena - WaarBenJij.nu

Noordelijke Galápagoseilanden

Blijf op de hoogte en volg Esther

26 April 2018 | Ecuador, Puerto Ayora

Hola! We zijn in Puerto Ayora en hebben heel even verbinding, dus een snelle (reeds voorbereide) upload van de afgelopen dagen. Bedankt ook voor alle reacties tussendoor, erg leuk om te lezen. Ik ga m'n best doen voor de foto en gelukkig niet zeeziek..althans, niet tot nu toe.

Na een zeer vroege ochtend, 4 uur opstaan, was het eindelijk tijd om naar de Galápagoseilanden te vliegen. Elliott zat bij toeval op dezelfde vlucht, dus we zagen elkaar nog even voordat we ieder onze eigen weg gingen. Eenmaal op Baltra gelandt, was het wachten totdat de hele groep er was voordat we aan boord van de boot gingen. We zijn met 15, en ook hier weer van overal ter wereld. Qua leeftijd ben ik in dit geval een van de jongsten. Als het niet de jongste is. Toevallig zit er ook een Hollander op de boot. Hij moet nog uitvinden waarvan hij me herkent.. Mijn kamergenote, Evelin, is een Zwitserse en ook een van de jongeren. Onze vaartocht begint na de lunch, en we gaan richting Las Bachas. Dit is een strand op Santa Cruz, waar we een wandeling maken en gaan snorkelen. We zien onder andere leguanen, felrode krabben, een roze flamingo, diverse pelikanen die vis proberen te vangen en zelfs een schildpad (ook onder water). Eenmaal terug op de boot is het tijd voor een snack, douche en na de update het diner. Ik lig vrij vroeg op bed, onder andere vanwege de lange dag en het vroege opstaan, maar wellicht dat dat uurtje tijdsverschil ook nog ergens iets doet..

Misschien had ik moeten oefenen met een waterbed. Zo voel ik me in ieder geval als ik voor de 135ste keer wakker wordt. De jacht deint lekker op en neer, maar het maakt eigenlijk allemaal niet uit. We zijn inmiddels op Genovesa, zeer noordoostelijk, en bekend om haar vele vogelsoorten. We zien onder andere roodvoetgenten (als dat de vertaling is) en de fregatvogels, die hun rode buik opblazen om een partner te kunnen vinden. Net voor het snorkelen (meer zwemmen, want er zijn teveel golven) zien we een kolonie zeehonden in het water en op het strand. Aan boord voor de lunch en toen door naar Prince Philip's Steps, waar we weer een wandeling maken en naast dezelfde soorten vogels ook paradijsvogels, een uil en een albatros zien. Tijdens het snorkelen worden we getrakteerd op mooie vissen en een zwemmende zeehond. Als afsluiter van de dag zien we dolfijnen bij zonsondergang. Beter kan het niet zijn.

Op naar onze volgende stop. We staan vroeg op, want er wordt ons verteld dat we per zodiac naar pinguïns op zoek kunnen gaan. Natuurlijk willen we dat meemaken, en staan zonder problemen om 6 uur klaar. Naast alle vogels, waaronder ook de blauwvoetgenten, zien we inderdaad een drietal pinguïns en ook een kolonie uit het water springende roggen. Goed begin van de dag. Daarna tijd voor de verkenning van zowel Bartolomé als Santiago. We maken wandelingen over deze twee vulkanische eilanden, waarbij uitzichten en lavastromen onze hoogtepunten zijn. Onderweg zien we een aantal lava hagedissen en ook hier gaan we weer snorkelen; we zien als hoogtepunt een haai! In de avond worden we getrakteerd op taart, omdat Stefanie jarig is. Ik blijf met haar en de andere jonkies (Hannah, Charlie, Sahin en Evelin) op het dek om een biertje te drinken en na te praten over de avonturen tot zo ver.

Gisteren was een vermoeiende dag. Om 6 uur stonden we klasr voor een rit met de zodiac langs Black Turtle Cove op Santa Cruz. We verkenden de mangrovebossen en zagen baby haaitjes, baby roggen en ook de schildpadden waren van de partij. Toen vaarden we naar Baltra, waar het schip werd bijgetankt. Zeker de trip naar Genovesa (8 uur varen) moest erin hebben gehakt. Omdat alles nationaal park is, kunnen we niet zomaar zwemmen. En aangezien we ook niet aan dek kunnen zijn, zijn we onszelf binnen aan het vermaken. Om half 1 is het tijd voor onze wandelexcursie naar de hooglanden van Santa Cruz, waar we naast cactussen ook verschillende leguanen soorten tegenkomen (gele land leguanen en zwarte water leguanen). In de avond gingen we voor anker in de haven van Puerto Ayora, de grootste stad van de Galápagos, waar we 2 uur genoten van een cocktail happy hour op een terrasje op het vaste land voordat we terug naar de boot gingen en als een blok sliepen.

Vandaag is het wisseldag en krijgen we vers vlees aan boord, verkennen we de hooglanden van Santa Cruz en bezoeken we het Charles Darwin station, waar we reuzenschildpadden gaan zien. Veel te doen en zien ook de komende dagen. De laatste zal vanuit Quito komen. Tot dan!

• 30 April 2018 - 11:00

Greet:

Hoi Esther,

Wat een belevenissen allemaal zeg. Goed om te lezen dat je je prima vermaakt. Foto's uitzoeken
    wordt vast een hele klus :) , daar zijn wij nu ook mee bezig.
    Fijne terugreis en tot snel.

Groetjes van ons.

• 30 April 2018 - 12:05

Jeannette :

Hallo Esther,
    Je hebt het weer helemaal voor elkaar. Een geweldige tocht waar je ongetwijfeld van
    genoten hebt, dat kan niet anders.
    Ben heel benieuwd naar de foto's. In combinatie met de foto's van je ouders kan ik daar wel een
    avondje voor uit trekken, maar dat zal beslist de moeite waard zijn.
    En nu is de koek bijna op. Buit de laatste dagen uit. Thuis kan je weer uitrusten en afkicken.
    Liefs Jeannette