Local living in de Amazone - Reisverslag uit Papallacta, Ecuador van Esther Altena - WaarBenJij.nu Local living in de Amazone - Reisverslag uit Papallacta, Ecuador van Esther Altena - WaarBenJij.nu

Local living in de Amazone

Blijf op de hoogte en volg Esther

13 April 2018 | Ecuador, Papallacta

Hola! Na onze laatste dag in Baños hebben we een hoop gezien en meegemaakt, dus meer dan tijd voor een update..!

De tour langs de watervallen was een prima tour. We zijn inderdaad met een heel aantal ernaartoe gegaan. Onderweg kon je wat adrenaline activiteiten boeken, maar dat was mij (en vele anderen) iets teveel van het goede. De uiteindelijke waterval was zeer de moeite waard en we konden er haast onderdoor lopen. Eenmaal terug in het hotel gingen de dames paardrijden, en ben ik met de mannen meegegaan voor wat eten en drinken. Het was inmiddels al bijna een tussen lunch en diner maaltijd geworden, maar het smaakte er niet minder om. In de avond zijn we weer gezamenlijk gaan eten en hebben we het lokale drankje canelazo geprobeerd, wat een soort warme cocktail van kaneel en moonshine (alcoholische suikerrietdrank) is. Het smaakte prima en deed ons in ieder geval ook goed slapen.

Tijd om naar de jungle te gaan! Een van de hoogtepunten van het programma in Ecuador is het verblijf bij een Quichua familie. De familie woont zo'n 3 kwartier vanaf Tena en heeft diverse slaapverblijven. Koude douche en geen (of nauwelijks) elektra. Back to basic, met een klein tikje glamour; we hadden bedden met klamboes. Bij aankomst worden we begroet door de familieleden, waaronder ook 2 honden en een kleine 40 kippen. Delphin en zijn vrouw hebben samen met de kinderen een lunch klaarstaan, waar we maar al te graag gebruik van maken. Na onze buikjes gevuld te hebben is het tijd voor een bezoek aan een nabij gelegen waterval, waar we kunnen zwemmen. Met zo'n 35 graden zeker geen straf. Nadat we terugkomen staat het avondeten al bijna klaar, en we pakken onze zaklampen voordat we daarvan gaan genieten omdat het behoorlijk donker werd. Als toetje werden we getrakteerd op marshmallows boven een kampvuur, een heldere hemel vol sterren en een orkest aan jungle geluiden; simpelweg fantastisch!

Door het gebrek aan gordijnen en een overvloed aan geluiden zijn we rond een uur of 6 wakker. We genieten nog even na voordat we gaan ontbijten. Rond 9 uur splitst de groep zich; de meesten gaan raften, maar Robert, Christine en ik besluiten bij de familie te blijven. We maken samen met Julio en Delphin een wandeling van bijna 4 uur door de jungle, waar Delphin alles uitlegt over de verschillende soorten planten, het vangen van beesten etc. Veel beesten zien we niet, op de honden en wat vlinders na, maar dat maakt eigenlijk niet heel veel uit omdat we allemaal teveel genieten van al het moois om ons heen. We komen terug bij het huis en eten wat. Het is vervolgens tijd voor de jungle jacuzzi, waarbij Eddy (zoon) ons helpt een soort natuurlijk bad te maken van een rivier in de buurt van het huis. Christine en ik genieten eerst samen van het bad, maar al snel besluiten Robert en Julio dat het toch ook wel verfrissend is. Na voldoende afgekoeld te zijn, kleden we ons weer aan en hijsen ons voor de tweede keer in de laarzen. Ditmaal neemt Eddy ons mee de jungle in. We lopen naar een uitzichtpunt en krijgen vervolgens een facial met Andean Mud, gratis en voor niets. Toen we terugkwamen in de homestay, waren de rafters ook teruggekeerd en konden we beginnen aan onze kookles: chocolade en hot sauce. Voor het eten krijgen we nog een snack van gefrituurde beestjes. Na het eten krijgen we meer te horen over hoe de Quichua leven. Het sjamanisme speelt hier onder andere een rol bij. Aan het einde van een dans- en bruiloft voorstelling nemen we een drankje met de familie en vallen als een blok in slaap.

Helaas was het toen alweer tijd de familie te verlaten. We kregen na het ontbijt nog een kans om ons geluk te testen met blaaspijp schieten, wat mij bijzonder goed af ging. En toen was het toch echt tijd de bewoonde wereld weer in te gaan. De reis bracht ons, na vele bochtige wegen, in Papallacta. Hier genieten we in behoorlijke luxe van een soort bungalow met thermale baden recht voor de deur! Na zo'n 2 uur te hebben gekookt besloten we dat het genoeg was, en zijn we na het eten onder de wol gekropen.

Vandaag beloofd een vrij zonnige dag te worden, en we maken ons klaar voor een wandeling. Erna kunnen we nog genieten van de baden voordat we terugkeren naar Quito, waar we afscheid nemen van een aantal van ons en met de rest verder gaan langs markten, vulkanen en koloniale steden. Vamos!

• 13 April 2018 - 19:48

Jeannette:

Hoi Esther,
    Je maakt weer veel mee. Heel apart allemaal.
    Ook het eten en drinken wordt niet vergeten.
    Leuk zo'n verblijf bij een Quichua familie, zie je hoe verwend wij hier zijn.
    Blijf genieten.
    Liefs Jeannette

• 15 April 2018 - 01:08

Esther Altena:

Zal ik zeker doen Jeannette! Heel bijzonder inderdaad om mee te maken, absoluut een verschil met wat we gewend zijn maar dat maakt het juist allemaal zo interessant. Binnenkort weer meer!

• 15 April 2018 - 15:19

Rene En Greet:

Jeetje zeg, jij wordt nog een echte ontdekkingsreiziger! Wat een mooie verhalen zeg, en die 35 graden.... oefff, dat halen we hier in Japan bij lange na niet. Nog heel veel plezier toegewenst!!

• 15 April 2018 - 15:20

Rene En Greet: