De bruiloft en laatste dagen - Reisverslag uit Jeju, Zuid-Korea van Esther Altena - WaarBenJij.nu De bruiloft en laatste dagen - Reisverslag uit Jeju, Zuid-Korea van Esther Altena - WaarBenJij.nu

De bruiloft en laatste dagen

Blijf op de hoogte en volg Esther

20 September 2017 | Zuid-Korea, Jeju

Annyeonghaseyo! Het is inmiddels 16 september en dag 1 van de bruiloft is aangebroken. We rijden ongeveer het halve eiland over om op de plek aan te komen. Klinkt ver, maar in werkelijkheid is het ongeveer 5 kwartier rijden. De weg gaat door de Forest Tunnel, wat een natuurlijke tunnel van bomen van ongeveer een kilometer lang is. Het is ontzettend mistig en regent lichtjes, maar we kunnen gelukkig nog een beetje van het uitzicht genieten. Eenmaal in het resort aangekomen, ontmoeten we Dik, Corry en Karin. We praten kort, doppen onze koffers en gaan eerst nog even lunchen. Bij terugkomst begint het feest; eerst foto's, want het is droog buiten. Vervolgens een ceremonie, die daarna overgaat in een diner. Tijdens het buffet worden er verschillende presentaties en filmpjes getoond, allen erg persoonlijk. Hani en Martijn genieten zichtbaar, en wij ook. De avond eindigt met een hoop Nederlanders in een kamer met nóg meer soju en bier dan dat er mensen zijn. Het was een zeer geslaagde dag.

De volgende ochtend staan we iets vroeger op, omdat het hotel geen ontbijt had en dit toch voor ons was geregeld. Omdat de hele family weer moest verplaatsen voor feestdag deel 2, moesten we dit zelf even klaarzetten. Alle restjes gingen mee, en de feeststoet reed naar Jeju-stad voor de receptie. In een luxe hotel was er een grote ruimte met allerlei tafels, waar veel familie en vrienden van (de ouders van) Hani kwamen. De hele familie was in traditionele hanbok kleding, en dit was meer de 'Koreaanse dag'. Er was een enorm lunchbuffet, en na een keer of 4 opscheppen besloten we dat het wel eens een keer genoeg was. We maakten nog wat gezamenlijke foto's en zeiden iedereen weer gedag. Ons hotelletje strategisch in de buurt gekozen, maar daar pas naartoe gereden na het bewonderen van de in de buurt gelegen Dragon's Head rots, waar je met veel fantasie of soju best wel een draak in zou kunnen vinden..

Een nieuwe dag, en vanaf nu weer vol programma om de laatste dagen het eiland nog te ontdekken. We rijden naar het Stone Park, waar we verwachten een enorme hoeveelheid beelden te zien die je overal tegen komt (beetje Paaseiland-idee). Blijkbaar zijn er echter meerdere Stone Parks, want het plekje waar wij zijn, gaat meer over de vorming van lava rotsen. Niet echt de bedoeling, maar ook wel interessant. Vervolgens maakten we een wandeling op de Hallasan, de hoogste berg van Zuid-Korea. Door de bossen en stijl omhoog, naar een waterval. Die laatste was helaas opgedroogd, maar de natuur bleef mooi en het was een goede workout na zoveel eten op de bruiloft en eigenlijk wel tijdens de hele reis. Als beloning eten we een heerlijk traditionele black pork noodle soup. Tja, je moet toch wat na al die inspanning. Als laatste rijden we naar Manjanggul, een lava grot waar we een wandelingetje door maken en kunnen zien hoe de sporen van een uitbarsting zijn achtergebleven. Moe maar voldaan ploffen we in bed.

Kwart voor 5. We worden wakker. Met uitzicht op de Sunrise Peak kán je gewoon niet anders dan die beklimmen. Vol goede moed gaan we alle trappen weer op, en ook deze klim blijkt weer moeilijker dan gedacht. Eenmaal bovenop de berg is het nog heel even wachten op de zonsopgang.. En het is bewolkt. Helaas, maar het weer is niet te beïnvloeden. We hebben in ieder geval een mooie workout gehad, en het uitzicht is nog steeds mooi. Na het ontbijt rijden we weer zuidwaarts, naar Seogwipo. Henk gaat duiken, en de rest gaat op verkenning richting de Cheonjiyeon waterval. Bas en Kim waren al het wandelen een beetje zat en gingen terug naar het hotel om bij het zwembad te liggen, maar het overige groepje liep over een voetgangersbrug naar het nabijgelegen eilandje Saesom. Binnen 20 minuten liep je het eiland rond, en kon je genieten van de natuur. Voor de brug werden we ook nog eens beloond met het uitzicht op een groep parelduiksters! Deze vaak oude vrouwtjes staan erop bekend minutenlang zonder zuurstof te kunnen duiken. Wij zagen ze enkel op de kant, maar bijzonder is het wel. We liepen na het dichterbij bezoeken van de waterval terug naar het hotel, terwijl Jack en Maarten nog een extra wandelingetje maakten. Om de hoek scoorden we Bibimbab to go, waarmee we Bas en Kim in het hotel verrasten. Het weer was omgeslagen, vrij veel bewolking en mist, dus de rest van de dag brachten we met wat spelletjes en douchen door in de kamer. In de avond in een restaurantje een pork barbecue gehad, en met de laatste restjes bier van de bruiloft werd erna op de kamer afgerekend.

20 september, tijd om ons klaar te maken voor de terugreis. Na een uitgebreid ontbijtbuffet pakken we de koffers en rijden we naar de Daepo Jusangjeoli Cliff, waar een bijzondere lavapartij de kust kenmerkt. Dan nog een lunchstop, waarna we naar Jeju Airport teruggaan. Gelukkig geen vertraging. Eigenlijk liep en loopt alles soepel. Na een klein uurtje zijn we op Seoul, waar we van luchthaven moeten wisselen. Er gaat een rechtstreekse metro, waar we voor een prikkie binnen een half uur op de luchthaven staan. Op Seoul Incheon gaan we op zoek naar ons avondeten, maar alles blijkt dicht. Op 1 na. De redding is Lotteria, de Koreaanse McDonald's. Maar het maakt al lang niet meer uit, want op kwart voor 11 gaat alles er wel in. Nog even wachten voor de terugvlucht, en morgenochtend 5 uur Nederlandse tijd staan we weer aan de grond. Het was een prachtige reis..!

• 20 September 2017 - 17:01

Brigit:

Was weer leuk om jullie prachtige reis te kunnen volgen zo. Dankjewel en welkom thuis!

• 20 September 2017 - 17:28

A.C.M. Slappendel:

Hallo allemaal,
    Waarschijnlijk zitten jullie nu al thuis lekker op de bank uit te rusten van de vakantie en
    dat is geloof ik wel nodig, jullie zijn behoorlijk actief geweest.
    Ook eten en drinken nam een belangrijke plaats in.
    Esther bedankt voor de geweldige reisverslagen, toppie hoor.
    Groetjes aan allemaal, we zien elkaar weer.
    Liefs Jeannette

• 20 September 2017 - 19:06

Corine:

Heel leuk om de verhalen van de reis te lezen.
    Goede reis nog en tot in Nederland!

• 21 September 2017 - 09:40

Nicky Timmermans:

woh, ik kan niets anders zeggen. Dat moet een geweldige reis geweest zijn.
    Tot morgen Bep (helaas?)

groetjes,