Op avontuur met de tractor - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Esther Altena - WaarBenJij.nu Op avontuur met de tractor - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Esther Altena - WaarBenJij.nu

Op avontuur met de tractor

Blijf op de hoogte en volg Esther

26 Maart 2015 | Costa Rica, Fortuna

Om 9 uur verlieten we Tortuguero, een rit per boot en minivan van ongeveer 6 uur, met gekukkig een paar tussenstops. We kwamen aan op een klein adventure park, vanwaar we op een tractor verder zouden gaan. Het zat even tegen omdat er een mechanisch probleem was, maar om 3 uur vertrokken we dan eindelijk: tractor voorop, en wij in een bakje erachter. 16 kilometer ofwel bijna 2 uur lang reden we over het platteland, over iets wat de naam "weg" niet mag hebben. We hobbelden door stof, water en modder met af en toe een boerenhuisje, en kwamen steeds dieper de natuur in. Onze lodge stond aan de rand van het park Braulio Carillo Nationaal Park, stil en verlaten met alleen onze groep van 8, exclusief de 5-koppige familie die de lodge beheerde. We konden even douchen en toen al snel aanschuiven voor ons dinerbuffet, en uiteraard stond er rijst met zwarte bonen, maar het smaakt nog steeds goed! Om 8 uur trokken we onze laarzen aan en gingen we met de groep met Roberto op pad voor een nachtwandeling, op zoek naar onder andere het schattige groene kikkertje met oranje pootjes en ogen..en niet zonder resultaat! Rond half 11 moe maar voldaan het bed ingestapt.
Vroeg opstaan de volgende dag, want om 6 uur gingen de laarzen weer aan en maakten we een twee uur durende wandeling op zoek naar vroege vogels. Gezien de droogte (en dat in het regenwoud!) waren er niet heel veel, maar we hebben toch een paar soorten gezien en genoten ook van andere dingen in de natuur, zoals verse stervrucht en een uitkijkpunt over het park. Toen we terugkwamen stond het ontbijt net klaar, en aten onze buikjes vol aan rijst met bonen, scrambled eggs, toast en gekaramelisseerde banaan voordat we om half 10 aan onze volgende wandeling begonnen. We liepen door het park naar een rivier toe, waar we heerlijk hebben gezwommen. Om 12 uur moesten we weer terug zijn, lunchtijd..aan eten inderdaad geen gebrek! Na de lunch konden we rustig aan doen en genieten in of rondom de lodge van de geluiden van de natuur. Half 5 kwam een andere groep, die we al in Tortuguero hadden ontmoet. Ze zijn met 6 personen en de gids van die groep was blij dat andere mensen (wij) er ook waren, omdat haar groep geen groep is. Wat dat betreft hebben wij het enorm getroffen met elkaar!!! Nadat Roberto klaar was met het uitladen van hun spullen gingen wij op jacht naar tapirs (die dikke beesten met een soort slurf als neus) maar helaas geen geluk. Dan maar weer eten.. We sloten de avond af met het maken van een kampvuur, waar we genoten van marshmallows, s'morges (bedankt gids Anika van de andere groep), Rum met icetea (bedankt Jack) en Imperial bier. Vergezeld door sterren en muggen, en op de achtergrond schreeuwende apen die klonken als jankende honden, was het een mooie avond, en om half 1 besloten we dat het toch maar genoeg was voor vandaag...
Helaas komt aan alles een einde. Na het ontbijt hobbelden we per tractor 2 uur terug naar de bewoonde wereld, en volledig onder het stof stapten we in een minivan die ons binnen een half uur naar een fairtrade koffieplantage bracht. We leerden alles over het proces en konden uiteraard proeven.Ze doen er naast koffie ook iets met tilapia kweken, dus het is niet moeilijk de lunch te raden! Vervolgens door naar La Fortuna, waar we eerst naar een activiteitencentrum reden om dingen te boeken. Op Renate en Al na (Al is ziek) startten we onze activiteiten al direct, door stof af te wassen in Los Lagos hot springs. Warm water, de eerste verkoelende regendruppels, een piña colada (in een ananas) in de pool bar, als kleine kinderen van de glijbanen af en als afsluiter een dinerbuffet; het was een heerlijke dag. Moe maar zeer voldaan lagen Ashleigh en ik om 9 uur al op 1 oor in bed.
Deze komende dagen zijn vooral afhankelijk van welke activiteiten je hebt geboekt, maar ik ga zometeen wandelen bij de Arenal vulkaan, en morgen ben ik samen met Al en Renate naar het wildpark Caño Negro. Aangezien we elkaar overdag daardoor minder zien, gaan we 's avonds wel allemaal uit eten samen. Jack neemt ons vanavond mee naar een kroeg om een voetbalwedstrijd van het nationale elftal te kijken, heel benieuwd. Nog steeds ¡pura vida!

• 27 Maart 2015 - 08:17

Greet:

Hoi Esther,

Zo te lezen hebben jullie het dus goed voor elkaar en hebben jullie het gezellig als groep. Wat betreft het eten hoef je als je straks weer terug bent geen zorgen te maken, we hebben de zwarte bonen uit Cuba nog
    bewaart en kan je langzaam wennen aan de rijst zonder bonen. Ik ben alweer benieuwd naar je volgende
    verslag, je kan goed omschrijven wat je allemaal meemaakt en voor sommige ook heel herkenbaar!
    Veel plezier en groetjes van het thuisfront.

• 27 Maart 2015 - 14:04

Bep DeMooij:

Hoi Esther

Wat maak je weer allemaal leuke dingen mee, ik krijg spontaan zin in vakantie als
    ik dat allemaal lees. Nog heel veel plezier toegewenst . Groetjes Bep

• 27 Maart 2015 - 22:56

Brigit:

Hoi Esther, leuk verslag heb je weer geschreven! Kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat, naast het bekijken van allerlei dingen en genieten van de mooie natuur, het bij jullie ook veel (en vaak)
    om eten draait ;-)
    Geniet er nog lekker van!
    Groetjes Brigit

• 28 Maart 2015 - 00:21

Esther Altena:

Ja het is inderdaad allemaal enorm vervelend! Vooral genieten van het land,en daar hoort ook inderdaad eten bij. De afgelopen 2 dagen en alle aankomende dagen zit er helaas geen eten meer bij, omdat we bewoonder zitten, maar ontbijt is vaak buffet en lunch zat bij de Caño Negro activiteit inbegrepen, uiteraard met rijst en bonen. Zelfs bij de burger gisteren was het friet, sla en rijst met bonen! Maar het komt onze oren nog niet uit hoor!!! Toevallig vandaag ook de eerste Mus Anni onderweg gespot haha. Morgen verlaten we La Fortuna voor Monteverde en gaan we ziplinen, overmorgen hangbruggen dus dan volgt ook weer een mooi verhaal. Bedankt in ieder geval weer voor jullie leuke reacties!