The kill @ Maasai Mara - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Esther Altena - WaarBenJij.nu The kill @ Maasai Mara - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Esther Altena - WaarBenJij.nu

The kill @ Maasai Mara

Blijf op de hoogte en volg Esther

26 Juli 2019 | Kenia, Nairobi

Jambo! De laatste dagen in Kenia alweer..wat vliegt de tijd als je het zo naar je zin hebt! We lijken gelukkig de regen steeds te ontlopen en genieten vrijwel iedere dag van het zonnetje op de momenten dat we buiten zijn. En meer dan genoeg meegemaakt! Kan niet beter!

Maandag 22 juli reden we iets na zessen de campground af, op naar de grens bij Mabala. Daar kwamen we zo rond half 10 aan, en binnen het uur waren we weer vertrokken! Het was een enorme lange dag, met lunch in de truck, en onderweg zijn we zelfs wat regen tegengekomen. Toen het kwart voor 6 was, hobbelden we het terrein op. De koeien, paarden en zon lachten ons tegemoet. De tenten opgezet, en.. Nee, niet koken! Er stond gewoon een feestmaal voor ons klaar van oranje soep met vers brood, gegrilde kip tikka en biefstuk met salades en groenten, en een warm chocoladetoetje met custard. Genieten geblazen! Perfecte afsluiter van een lange rijdag. Jammer van die drukte op het kamp; 3 groepen waaronder 2 Hollandse is best veel. Hopen dat we kunnen slapen..

Zes uur. Ons ontbijt is opgegeten en de lunchboxen staan klaar. Er kwamen 2 minivans het terrein opgereden voor onze gamedrive door het park Lake Nakuru. Het was zo'n 3 kwartier rijden naar de ingang voordat de daken omhoog gingen en we in safaristijl de rit konden voortzetten. De eerste beesten die we tegenkwamen waren bavianen. De krengen. En ze bewezen dat maar weer eens, want terwijl de ene Heather opstond om een foto te maken, sprong er een baboon door het raampje en graaide de lunchbox van andere Heather weg..! Goede dag voor de baviaan, en gelijk een waarschuwing voor ons om die krengen goed, dan niet nóg beter, in de gaten te houden. Verder in het park zagen we gelukkig ook nog betere beesten, waaronder buffels, zebra's, giraffen, neushoorns en leeuwen. Op een gegeven moment stond onze van zelfs vast, omdat er een hele migratie van zebra's gaande was. Lang niet als de Great Migration, maar net als bij de buffels eerder deze trip wel weer een mooi schouwspel. We bezochten ook nog een waterval en een uitzichtpunt, waar we een soort Zuid-Afrikaanse dassies zagen die we nog nét niet konden aanraken. Na onze camera's weer goed gebruikt te hebben, keerden we terug naar het kamp voor een warme douche. Althans, voor een aantal. Alex, Jolijn, Kate, Niamh en Darryl gingen nog even door met beestjes kijken, en voor ons als het terugkerende groepje was het rennen geblazen omdat het kamp overspoeld werd door tieners die allemaal een uur onder de douche wilde staan en uitgebreid hun was deden.. Gelukkig was de mijne nog warm, en kon ik met een cider nog even in de bar relaxen voordat de kookgroep het eten klaar had. Ik begon zowaar wat moe te worden, en dat vonden anderen niet gek gezien de tijden waarop we opstaan, het feit dat ik vaak de laatste was om naar bed te gaan en tevens geen dutjes in de truck kan doen. Half 10 it is.

Het is 7 uur, en met yoghurt, een sunny side upje met flipover, wat fruit en een bakkie koffie stap ik uitgeslapen en met een grote glimlach de truck in. We gaan op weg naar Maasai Mara, whoehoe! Althans, dat is als we weg komen. Er staan maar liefst 3 trucks op onze weg naar de uitgang. Voordat zij ontbijten is het dus al verplaatsen geblazen. Met een beetje slalommen kunnen we de weg op. De truck brengt ons binnen 3 uur naar de opstapplaats voor de 4x4's, die ons verder brengen naar het park. Nadat de kamerverdeling was gemaakt (iedereen een upgrade behalve Darryl) gingen we direct op gamedrive. Het was nogal een toestand om binnen te komen, omdat er problemen waren met het systeem. Terwijl we wachtten, werden we lastiggevallen door een stuk of 30 Maasai vrouwen die ons vanalles voor 100 Shilling wilden verkopen. Na een half uur mochten we erin en zagen we direct al wildebeesten. Wat echter nog beter was, is dat we na grofweg 10 minuten een rij met auto's tegenkwamen die geparkeerd stonden voor een "worsten boom". En in die boom..? Luipaard!!! Yes, eindelijk kan ik zeggen dat ik de Big 5 heb gezien! Wat een prachtig beest. Heerlijk te slapen in de boom. Maar nog nét wakker genoeg om nog even dat hoofdje richting de camera te draaien. Maasai Mara kon nú al niet meer stuk! Verder zagen we tijdens onze rit ook de eeuwige impala's en gazelles, wegschietende pumba's, zebra's, een adelaarachtige vogel, olifanten, struisvogels, leeuwen en cheetahs! Hele goede dag dus! Na de zonsondergang verlieten we het park en gingen we terug naar het kamp voor een dinerbuffet en een vroege nacht in onze luxe tent.

We gingen vroeg op pad; geen ontbijt, maar half 7 in het park zijn. We zouden de zonsopkomst gaan bekijken, om daarna nog iets verder rond te rijden voordat we naar ons ontbijt gingen. De dag bleek alweer snel vrij succesvol. Zebra's, leeuwen, een jackall, parelhoenen, struisvogels, cheetahs.. En dat allemaal al binnen anderhalf uur! Vervolgens zagen we een enorm grote groep zebra's en topi's met ook een paar olifanten, dus zeker de moeite waard om even van dichtbij te bekijken. En wat we daar aantroffen, overtrof ieders verwachting..! De cheetahs kwamen als een speer over het veld gerend, met maar 1 reden: klaar voor een kill! Iedereen, inclusief onze chauffeur Johnson, was laaiend enthousiast en pakte camera's op videostand of ging als een stel Japanners tekeer met de sportmodus. In een sneltreinvaart waren de cheetahs bij de topi's en zebra's en sprongen er twee bovenop een beest. De zebra links, de topi rechts. Mijn camera zat full focus op de topi. De olifanten kwamen de topi te hulp en jaagde de cheetahs weg, waarna hij op de slagtanden van de olifant belandde en een aantal keer door de lucht werd gesmeten voordat hij alsnog dood op de grond belandde. De olifanten liepen weg en een cheetah was binnen no-time bovenop de prooi. Toen kwam daar zomaar ineens een leeuw aangezet, die eropaf ging en de cheetah weer wegjaagde. Nadat hij zorgde dat de kust veilig was, werd de topi meegenomen de bosjes in. Gratis ontbijtje voor de leeuw. Wát een goed begin van onze ochtend! Voor ons was het inmiddels ook tijd voor ontbijt, voordat we weer terug het park in gingen voor de rest van de dag wildspotten. We zouden richting de rivier gaan om te kijken of we de wildebeesten de oversteek konden zien maken. Wildebeesten waren er in ieder geval voldoende. Plus we konden elanden, olifanten en zebra's afstrepen. Een kleine onderbreking, want een van de safari auto's had problemen met lekkende vloeistof. Gelukkig geen groot probleem dat niet verholpen kon worden, en wij keken ondertussen naar het rustig grazend wild genaamd zebra's, gazelles en impala's. Toen we weer door konden, was het cheetah time, gevolgd door leeuwen, struisvogels, massa's bokkies, giraffen en uiteindelijk uitzicht op een veld met miljoenen zwarte stipjes, met af en toe een witte onderbreking. Wildebeesten en zebra's. Letterlijk een miljoen of wat wildebeesten. Heb ze niet geteld, maar de auto's móesten ze wel wegjagen om erdoor te kunnen. En waar de wildebeesten moesten oversteken, waren ook de gieren die de overblijfselen van de gevallenen aan het verorberen waren. We waren net een fractie te laat voor een echte crossing, maar zagen nog een staartje de rivierbedding oprennen. Weer een hoogtepunt! En na nóg meer gieren, wildebeesten, zebra's en bokken was het tijd voor lunch bij de giraffe (en de boom met schaduw). Na de lunch zagen we weer wat nieuwe dingen, jippie! We zagen mangoose (een soort langwerpige stokstaartjesachtige beestjes), een aantal nijlpaarden, krokodillen, giraffen, hyena's, elanden en een stelletje hitsige leeuwen die bovenop elkaar sprongen. Alweer een hoogtepunt, het moet niet gekker worden! Al met al was deze dag dus wel eentje om ook weer niet te vergeten! Na een dinerbuffet en een warme douche doken we ons bedje in.

Uitslapen! We gingen pas om half 9 weg. Eigenlijk gewoon weer een rijdag, met de 4x4's terug naar Nairobi. Gek dat het alweer voorbij is. We kwamen rond half 3 aan in het Wildebeest camp, waar we ook de reis begonnen. Vanavond nog een afscheidsdiner, en dan morgen en overmorgen nog even relaxen voordat ik zondagavond weer terugvlieg naar Amsterdam..

En dan zit het er helaas alweer op. Het zal geen gemakkelijke taak worden om ál die foto's uit te zoeken, want dat zijn er nog wel wat. Hoe kan het ook anders met zoveel hoogtepunten: neushoorns, chimpanzees, berggorilla's, Big 5.. Teveel om op te noemen. Maar er is nog iets wat mijn reis onvergetelijk heeft gemaakt. Of eigenlijk.. iemand. Want met José in de buurt maakte dat het allemaal nog nét wat leuker. Omdat hij nog door moet met tourleaden tot ergens april zal ik hem voorlopig helaas moeten missen, maar hij komt gelukkig tussendoor even terug naar Nederland voor een extra paspoort door een tekort aan ruimte. We gaan ons inzetten voor iets moois, en wie weet waar die reis eindigt..

• 26 Juli 2019 - 17:20

Jeannette Slappendel:

Hallo Esther,
    Ook deze laatste week was weer onvergetelijk. Wat heb je weer veel
    meegemaakt. Op deze reis kan je voorlopig heel lang teren.
    En als klap op de vuurpijl een fijne vriend ontmoet.
    Ik ben heel benieuwd naar de foto's. Je zal wel even tijd nodig hebben om
    een en ander uit te zoeken.
    Het zit er weer op. Een goeie reis terug en uitrusten van de vakantie.
    Welkom thuis en tot snel.
    Liefs Jeannette

• 26 Juli 2019 - 18:17

Greet:

Wat een belevenissen zeg! En zeker dat laatste bericht, ben echt heel blij voor je. We hopen hem snel
    te kunnen ontmoeten. Maar die reis, je hebt je vader pas echt jaloers gemaakt met je verhaal over de massai mara! Hij wil daar zeker ook een keer naar toe. Het staartje van de grote trek was niet genoeg
    voor ons. Geniet nog maar even en we zien je snel! groetjes en suc6 met de terugreis.
    Rene en Greet.

• 26 Juli 2019 - 18:45

Karin:

Es wat gaaf om weer te lezen! En helemaal dat laatste stukje. Super gaaf nieuws!
    Wens je al het geluk!

• 27 Juli 2019 - 09:34

Brigit Alderliesten:

Wat een ongelooflijke mooie reis weer met een fantastisch mooi einde! Heb weer enorm genoten van je verslagen en hoop dat er nog vele reizen (en verslagen ;-) ) zullen volgen. Kan me voorstellen dat je paps en mams ook weer de kriebels krijgen, haha. Dat reizen is je ook met de paplepel ingegoten! Groetjes Willem en Brigit