Door de Gouden Driehoek - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Esther Altena - WaarBenJij.nu Door de Gouden Driehoek - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Esther Altena - WaarBenJij.nu

Door de Gouden Driehoek

Blijf op de hoogte en volg Esther

08 Mei 2016 | Thailand, Sukhothai

Sawasdee kha! Hier weer een bericht uit het nog steeds bloedje hete Thailand.

We hebben inmiddels afscheid genomen van de groep; enkel Boom, Andy, Delanie en ik zijn nog over. We hebben een ochtendje vrij voordat we aan onze kookworkshop beginnen. We kopen wat verse ingrediënten op een lokale markt, en rijden per tuktuk verder naar de school. Binnen no-time zijn onze buikjes gevuld met loempia's, kipkokossoep, pad thai (noedels) en curry. Het was, zoals gewoonlijk hier, weer veel te veel maar o zo lekker.

De ochtend dat we Chiang Mai verlieten was wat vreemd. Vanwege de ruzie op de afscheidsavond is Delanie gedwongen achter te blijven. We gaan dus met z'n vieren (gids, chauffeur, medepassagier en ik) verder naar Chiang Rai. Het is vooral een reisdag, maar in de avond gaan we naar de night market waar we wederom genieten van heerlijk eten (hot pot, gestoomde vis en gefrituurde snacks, waaronder ook rupsen). Met een mango sticky rice als toetje rollen we terug naar het hotel.

Volgende bestemming: de Gouden Driehoek! We zijn vlak bij de grens met Myanmar, waar we eerst een tempel en een markt bezoeken. Vervolgens bezoeken we het drielandenpunt, waar we ook Laos zien. Na een bezoek aan het Opium museum is het tijd om op te frissen, te eten en een lang nachtje te maken.

Lampang, het platteland. We maken ons op voor een ritje waarin we eerst stoppen bij plaats aan een meer. Uiteraard niet zonder wat te eten (ditmaal papayasalade en noedelsoep). We maken een kleine omweg, want Boom is 3 weken terug tante geworden en we mogen op kraamvisite! Daarna door naar onze homestay, vergeleken met de anderen een zeer luxe aangezien het een normale douche had, en ik een bed van bijna 4 meter breed had. We helpen met koken en krijgen voor het slapengaan een presentatie over hoe het dorp is ontstaan, hoe ze de dam gemaakt hebben en hoe ze zelfvoorzienend kunnen zijn.

Vanochtend enkel de geluiden van de gecko om mee wakker te worden. Na het ontbijt maken we een wandeling van 3 km door de jungle, leren we over planten en mogen we katapult schieten. Vervolgens terug voor lunch, waarna we leren van palmblad een mandje te weven. We zeggen gedag tegen onze lieve familie, want we moeten door; de reis is nog niet voorbij..!

• 08 Mei 2016 - 17:39

Rene En Greet:

Wel jammer van dat vreemde afscheid, maar fijn dat je zoveel mooie dingen ziet en ervaart, veel dingen die ik ook gelukkig heb mogen ervaren en hoop in de toekomst die nog te mogen ervaren daar, maar dan samen met Greet. Veel plezier nog!!

• 08 Mei 2016 - 18:22

Jeannette :

Hallo Esther,
    Het kan dan in Thailand bloedheet zijn, hier is het op het moment het warmste plekje van Europa, niet te geloven, we wonen in een rare wereld, maar ik geniet er wel van.
    Je eet behoorlijk uitheems, rupsen, het idee alleen al, maar misschien is het heel lekker, jij kan er nu over oordelen. Zo te zien is eten een belangrijk onderdeel maar gelukkig zijn jullie ook behoorlijk cultureel en creatief bezig. Katapult schieten is toch wel heel apart, volgens mij is het in Nederland verboden maar ik neem aan dat je niet de intentie hebt om hier toegaan "katapulten ".
    Esther geniet ervan en tot horens.
    Liefs Jeannette