Tempels & Hilltribes - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Esther Altena - WaarBenJij.nu Tempels & Hilltribes - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Esther Altena - WaarBenJij.nu

Tempels & Hilltribes

Blijf op de hoogte en volg Esther

04 Mei 2016 | Thailand, Chiang Mai

Abodaya! Hallo allemaal! Het duurde wat langer, maar dan volgt er nu ook wel een goed verslag :-)

De 28e bezochten we het Death Railway Museum, een schril contrast met het Koningsdagfeest van de dag ervoor. Het verhaal van de PoWs werd in schrift, beeld, objecten en video vertelt, en na de ronde door het museum bezochten we de graven aan de overkant van de weg waar voornamelijk ook Nederlanders lagen. Daarna was het tijd voor de volgende bestemming: Ayutthaya. We genoten van het zwembad, gevolgd door een pittige groene curry. Ineens kwam er een metalband die live muziek kwam spelen. We bleven wel zitten, echter zodra de band weg was, namen we (voornamelijk Michael & Frank) het podium over. Onze G-Adventures band eindigde met de karaokeversie van Vengaboys, speciaal voor Boom. We maakten het niet al te laat, maar het was erg gezellig.

Tempeltijd! We verkenden twee van de tempels die de oude stad rijk is. De eerste van de twee complexen was nog vrij goed bewaard, en had onder andere een liggende Boeddha en een plein omringd door Boeddha's. Het tweede complex was meer een ruïne, meer in de Cambodjaanse bouwstijl. We zagen hier onder andere ook een Boeddhahoofd dat vastzit in een boomwortel. Vervolgens stapten we op een boot, en met lunch en een drankje vaarden we langs nog een aantal tempels. Eenmaal terug in het hotel genoten we allen van het zwembad voordat we op de nachttrein naar Chiang Mai stapten. De trein was ingedeeld in secties met 2x2 stapelbedden en voorzien van airco, dus weinig te klagen. Robyn, Michael, Marius en ik praatten en aten nog wat snacks voor het "slapengaan"..

Yes! Ik heb misschien een uurtje geslapen, maar dat is al meer dan verwacht. We kwamen na 12 uur trein aan in Chiang Mai, en na een kwartiertje verkleedtijd gingen we naar een tempel bovenop een heuvel. De 308 treden kostten al bijna geen moeite meer na de klim naar de watervallen. De gouden tempel was mooi, het uitzicht door de wolken iets minder. We zagen gelukkig wel een mediterende jonge monnik en werden door een andere monnik gezegend. Het was vervolgensnweer zwemtijd, en daarna tijd om onze nieuwe hilltribe groep te ontmoeten. Na het eten hadden we dus een welkomst- en afscheidsborrel. Marius, Kayla, Robyn, June, Samira en Nadia bleven achter en Michael, Frank, Chantal, Delanie, Marie en ik hadden nieuw bloed in onze groep. Ziet eruit als een vrij jonge en actieve groep, dus komt vast goed!

De borrel duurde niet lang, aangezien we om 6 uur op moesten staan. Een ontbijtje en 4 uur rijden later stonden we aan de start van onze wandeltocht. De tocht duurde ongeveer 4 uur, maar we deden hem in 3.5 uur en kwamen daardoor rond 4 uur aan in onze hilltribe. In het Lahu dorp waar we verbleven is alles nog vrij authentiek, aangezien het dorp pas sinds november 1x per week toeristen ontvangt. De mensen zijn wat schuchter en heel erg dienend, en spreken geen Engels. De huisjes zeer basic; 3 kamertjes met matjes op de grond, en een aparte "badkamer" met hurktoilet en emmerdouche. Chantal, Marie en ik sliepen met Boom bij Naïna en haar man. We hielpen ze met maïs van de kolf af halen voor de kippen en varkens, en hielpen met het diner (rijst, omelet, kool, curry). Na het eten bezochten we de hut van de buren, waar Andy, Frank en Michael sliepen. We proefden een paar glaasjes rijstwijn en lagen om 9 uur in bed.

Vandaag een grotere wandeldag; ongeveer 10 km omhoog en omlaag over de bergen. De dieren hielden ons vannacht behoorlijk wakker, maar de rijst en omelet zorgden voor wat energie. We zeiden onze familie gedag en liepen 4 uur tot onze lunchstop. De hitte en weinige schaduw zorgden voor aardig wat drinkstops, maar we deden het helemaal niet slecht. Na nog een kleine 1.5 à 2 uur waren we bij ons Karen dorp. Een andere stam, en meer gewend aan toeristen, maar ook hier weer dezelfde soort huisjes. Chantal, Marie en ik sliepen weer samen, maar bij een belangrijke familie in het dorp aangezien we het avondmaal mochten hosten. Iedereen kookte iets en we aten weer heerlijk, en weer veel te veel. Half 10 bedtijd.

3 mei, onze laatste wandeldag. Na 2.5 uur bereikten we onze busjes en zetten we koers naar een grot. Per bamboevlot vaarden we naar binnen en bekeken we vleermuizen, stalagmieten en stalagtieten. Na onze laatste rijst-in-bananenblad-lunch was het tijd terug te rijden naar de bewoonde wereld van Chiang Mai, waar we extra genoten van onze douches. We aten vrij laat en bezochten vervolgens een Muai Thai boxwedstrijd, waar 7 wedstrijden van 5 rondes werd gespeeld. Geweldig om te zien hoe iedereen hier zo in op gaat. Na afloop een groepsfoto genomen in de ring, en vervolgens een afscheidsfeest in een club nabij, aangezien enkel Andy, Delanie en ik het volgende deel van de trip doen. Jammer, want naast ons 'oude clubje' zal ik ook de nieuwe mensen (Sam, Justin, Anna, Lena, Sofie, Yentl) gaan missen. We hebben het echter geweldig gehad, en ik weet zeker dat de rest van de reis ook nog super zal zijn. Tablu! Bedankt!

• 04 Mei 2016 - 13:15

Greet:

Hoi Esther,

Leuk om te lezen wat je allemaal weer gedaan hebt. Zo te lezen vermaak je je prima en gelukkig
    is al het wandelen ook goed gegaan! De wisselingen in de groep maakt het soms niet makkelijk,
    maar iedereen heeft dezelfde interesse, dus ik ben er zeker van dat dat goed komt en zo leer je
    heel wat mensen kennen. Heel veel plezier nog en misschien lezen we nog wel een keer een verhaal
    van je. Groetjes van ons.

• 04 Mei 2016 - 18:39

Brigit:

Leuk verslag weer Esther! Hoe lang blijf je eigenlijk?
    Groetjes van Willem en mij.

• 04 Mei 2016 - 20:17

Jeannette :

Hallo Esther,
    Lui zal je niet worden, je zal eerder een paar schoenen verslijten. Maar ik begrijp dat je geniet en daar gaat het om. Geniet nog ff door! !!!!

Liefs Jeannette

• 05 Mei 2016 - 05:13

Esther Altena:

Haha het is inderdaad niet lui! Wel veel eten dus beetje actief is niet erg :-) Ik kom 15 mei weer terug, mag dus nog even genieten! :-)