Last but not least: Estland - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Esther Altena - WaarBenJij.nu Last but not least: Estland - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Esther Altena - WaarBenJij.nu

Last but not least: Estland

Blijf op de hoogte en volg Esther

09 September 2021 | Estland, Tallinn

Tere! Het zit erop, de laatste dagen van onze vakantie zijn alweer voorbij! De hele Baltische Staten zijn we met onze auto doorkruist. Hierbij dan ook het laatste verslag.

Nadat we de grens bij Valga-Valka hadden overgestoken, reden we naar een zogenaamde smoke farm. Naast dat ze hier een tweetal gewone sauna's hadden, was er ook een sauna waarin vlees werd gerookt. Het verser dan vers varkensvlees wordt op een temperatuur van zo'n 60 tot 70 graden een tweetal dagen gerookt. Veel kunnen ze niet slapen, want ieder uur moet er hout bij. Maar wát een smaak! We proeven een viertal verschillende varianten, en rijden vervolgens via het hoogste punt van de Baltische Staten naar Tartu. We verblijven in een hotel dat net uit een televisieprogramma lijkt te komen. Maar dan wel uit de jaren waarin tapijt en bloemetjesbehang in waren. Het is een oud Hanzenhotel, en alhoewel alles er wellicht wat kitch uitziet en de verwarming zo hoog staat dat alles ook nog eens extra oud ruikt, is het een prima verblijfsplaats met heerlijk bed en heerlijk grote regendouche. De restaurant porties zijn zeker niet lullig: de gefrituurde roggebroodjes met knoflook, inmiddels ons ding als voorafje in een groot aantal restaurants, lijkt wel een portie voor 8! En dan hebben we het alleen nog maar over een portie brood.. We besluiten na het eten naar het oude centrum te lopen, een wandeling van bijna een half uur dat ons goed doet. Tartu blijkt een enorme mall te hebben, verdeeld over meerdere gebouwen aan beide kanten van de weg. Shopaholics kunnen zich gemakkelijk een volledige dag, al dan niet een heel weekend, compleet uitleven. Maar daar komen wij niet voor. Het oude centrum is niet groot, maar ook hier wel weer enorm charmant. En na iets meer dan een uur is het echt wel donker, en zijn we terug in onze kamer "Berlijn".

Inmiddels is het dinsdag 7 september, en we rijden naar Lahemaa nationaal park. Hier staan 2 wandelingen op het programma: een die ons door een bosrijk gebied meer over de geschiedenis van dit gebied vertelt, en een langs de kust die zich meer focust op het vissersdorp. Beide duren niet enorm lang, en dus zijn we al rond 3 uur bij onze accommodatie. We verblijven in Palmse, waar een enorm landgoed is. Het verblijf van de steward is omgetoverd tot guesthouse, en nadat we de sleutel hebben gekregen, blijkt dat we in een enorme suite slapen! We kijken wat rond op het landgoed, en gaan vroeg eten, omdat het enige restaurant in de buurt dat open is om 19.00 de deuren sluit. Op de kamer hebben we dus even tijd om bij te typen en te relaxen. En niet onbelangrijk: de 2 grote ronde ramen af te dekken. Want nee, daar hangt geen gordijntje of wat dan ook voor..

Nadat we beide wat moe opstonden en hadden gedoucht, konden we tussen 9-10 ontbijt halen bij hetzelfde restaurant. We gingen vroeg, zodat we nog naar een vissersdorp in de buurt konden rijden. Het bleek helaas niet heel bijzonder, maar we hebben even de benen gestrekt en het was redelijk op de route naar onze volgende stop: een camping in the middle of nowhere. Eventjes offroaden, met om de zoveel meter wat lokale mushroom hunters. Hier staat een busje met onze gids waarmee we onze Bog Shoe Walk gaan doen. Op een soort sneeuwschoenen lopen we over de zacht verende begroeiing, die vervolgens weer vrolijk terugkeert naar originele staat. Al snel leren we dat je de gelere stukken beter kunt vermijden, tenzij je natte voeten geen probleem vindt. Het loopt heel apart, maar een leuke ervaring om zo meer van dit gebied te leren. Wisten jullie dat er heel veel cranberries tussen die mossen groeien? Wij inmiddels wel, en alhoewel het nog ietsje vroeg was, waren ze al redelijk goed te eten. Het is dat José geen emmertje meehad, anders zat die vast vol. Nadat we bij de uitkijktoren stopten voor een mooie foto van het gebied, wandelen we over de houten planken terug naar ons startpunt. Onderweg maken we nog 1 laatste stop, bij een redelijke waterval, voordat we onze laatste bestemming Tallinn bereiken. Na de incheck lopen we binnen een kwartier naar een uitkijkpunt over de stad, en zoeken we een plekje voor wat eten waarbij we al een groot deel van het oude centrum hebben verkend.

Vandaag is dan (onofficieel) onze laatste dag van de vakantie. Na het ontbijt maakten we een wandeling door de rest van het centrum van Tallinn, om vervolgens met onze reeds bekende groene Bolt stepjes meer de buitenwijken door te crossen. We zijn al snel anderhalf uur verder, en met het zonnetje dat schijnt en 23 graden is het puur genieten. Omdat er weinig meer te verkennen is, besluiten we nog even naar de Mall te gaan. De ene mall was veel gesloten (inclusief het reuzenrad), en de andere mall was een doolhof maar wel een stuk drukker. Prima tijdsbesteding voordat we onze reservering hebben in een middeleeuws restaurant. Het is een bekende plek onder toeristen, maar dat maakt het niet minder leuk. De serverende staff zijn net acteurs, en drankjes krijgen we in een kannetje van klei. Tijdens het eten kunnen we genieten van verschillende soorten wild. En ja, bij een laatste avondmaal hoort een toetje. Omdat "mijn toetje" uitverkocht is, neem ik een speciale koffie. Niet geheel calorie-arm, en volgens mij zat er haast meer zelfgebouwde drank in dan koffie of slagroom, maar het geheel was een ervaring.

Nu maar snel ons bed in, want de wekker gaat om 4:45 lokale tijd. Morgenochtend vroeg leveren we de auto in, en vliegen we weer terug naar huis, waar we om 9 uur NL tijd landen. Precies op tijd thuis voor de verjaardagen van Greet en Bep. En we hebben nog een heel weekend voor de was ;-)

• 09 September 2021 - 20:35

Jeannette :

Hallo Esther en José,
    Op de valreep wederom een geweldig verslag van jullie bevindingen. Van alles weer wat, bossen, kust en véél en goed eten. Gelukkig zijn jullie daar behoorlijk sportief bezig zodat de calorieën gelijk weer verbranden. En ...... José volgende keer toch maar een emmertje (opvouwbaar) meenemen voor de cranberrys die onderweg geplukt kunnen worden.
    Esther en José goeie reis terug en tot gauw.
    Liefs Jeannette

• 09 September 2021 - 22:07

Brigit:

Het blijft zo leuk om de verslagen te lezen! Jullie hebben toch weer heel wat gezien daar. Goede reis terug.

• 09 September 2021 - 22:14

Henk De Mooij:

Heel leuk om al lezend mee te reizen in deze landen waar ik niet geweest ben. Goede vlucht terug!