Nyungwe Forest & Akagera National Park - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Esther Altena - WaarBenJij.nu Nyungwe Forest & Akagera National Park - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Esther Altena - WaarBenJij.nu

Nyungwe Forest & Akagera National Park

Blijf op de hoogte en volg Esther

18 December 2012 | Rwanda, Kigali

We zouden vandaag om 6 uur worden opgehaald bij ons huis. Uiteraard kwam de taxi pas om 7 uur… De rit zou ongeveer 5 uur gaan duren, aangezien Rwanda het land van de 1000 heuvels is en dat op deze weg zeker merkbaar was.

De eerste stop was bij een klein dorpje, waar kinderen uit alle hoeken en gaten op ons af kwamen gerend. Ze keken met grote ogen naar ons, en riepen vrolijk “Muzungu, muzungu!!!”, wat zoveel betekend als “witte mens”. In dit deel van het land komen ze blijkbaar niet veel blanken tegen, dus ze zijn meestal te bang om tegen je te praten, maar leuk om te zien is het zeker weten wel!

De volgende 2 of 3 stops waren helaas ongepland; de motor was oververhit. Uiteindelijk kwamen we om 1 uur aan bij de plaats van bestemming; de Nyungwe canopy walk zou vandaag gedaan worden. Een wandeling door het tropische regenwoud (wat zijn naam zeker eer aan deed!) werd gevolgd door een tocht over een drietal bruggen van 2x45 en 90 meter lang, op 70 meter hoogte. Helaas hebben we geen apen gezien, maar gelukkig was het droog toen we op de brug stonden.
Vervolgens gingen we nog ongeveer een uur rijden om naar ons guest house te komen, met uitzicht op Lake Kivu. Vanuit de kamer kon je Burundi zien liggen, en in de verte zelfs Congo. Na een heerlijk buffet gingen we allemaal al om 9 uur naar bed, onszelf opladen voor morgen. Een heerlijke dag zonder de bewakers, politie en soldaten die we in Kigali overal tegenkomen…

Op zondag zijn we weer teruggereden naar het park, om nog een wandeling te maken. Ditmaal ging het om de apen. Het was nog droog toen we in het woud aankwamen, en er zou een grote kans zijn dat we aardig wat columbus monkeys zouden kunnen zien. Na ongeveer een half uur zagen we dus inderdaad onze eerste wilde apen! We hadden al een paar aapjes langs de weg zien zitten, maar in de boom slingerend is uiteraard altijd iets anders. Ondanks dat het begon te hozen van de regen, genoten we allemaal van ons uitzicht. Na een korte schuilpauze gingen we dan ook allemaal weer vrolijk terug.

De terugrit ging iets minder prettig, met hoge snelheid door veel bochtjes is geen uitzondering. Ook het inhalen van een combinatie van 3 vrachtwagens en 2 auto’s in een bocht schijnt hier geen probleem te zijn. Gelukkig kwamen we allemaal heelhuids thuis, zonder motorproblemen en op tijd om nog normaal voor onszelf te kunnen koken.

Maandag was een rustige dag op de RTUC. We hadden enkele afspraken met studenten voor interviews. Helaas begrepen ze niet al te veel van onze vragen, waardoor het af en toe net was alsof je een vijfjarige aan het interviewen was…

De overige uren hebben we weer vanalles uitgewerkt, en samen met Aileen, Rosanne en Marcella hebben we afspraken gemaakt over de trip naar Akagera, die morgen zou plaatsvinden. Gelukkig was dit allemaal veel gemakkelijker te regelen dan Nyungwe, dus konden we om 5 uur bij de Italiaan Sole Luna zitten om daar lekker te gaan eten. De jongen die we ontmoet hadden op de Nederlandse Ambassade, Koen, kwam met ons mee-eten, aangezien zijn maatje Arnoud terug naar Nederland is. Een gezellige avond en volle buikjes, en weer helemaal klaar voor de volgende dag!

Dinsdagochtend: het lijkt wel alsof we alleen maar vakantie aan het vieren zijn, want vandaag is het tijd voor Akagera! Om klokslag half 7 werden we opgehaald, en onderweg begon het weer te hozen, geen goed voorteken dus… De laatste 30 kilometer moest ook nog eens over onverharde weg; een witte auto werd oranje en de weg leek meer op kleine riviertjes. Nadat we aankwamen begon het gelukkig al minder hard te regenen, en onze gids had wel goede hoop op dat we wat zouden zien. Helaas duurde het een hele lange tijd voordat we wat zagen, dus we hadden niet heel veel hoop op veel beesten…
Aan de andere kant van het park kwamen we gelukkig in de droogte terecht, en daar kwamen de beesten tevoorschijn! De dag werd gelukkig steeds mooier, en we hadden verschillende goede blikken op beesten. Het lijstje aan het einde van de dag bestond uit bavianen, vervet monkeys, adelaars, een olifant, nijlpaarden, een krokodil, heel veel impala’s, waterbokken, bushbokken, giraffen en buffels, plus nog een aantal andere vogels zoals een blue sterling. Het ging allemaal goed, totdat we de auto uit de modder moesten duwen…maar gelukkig is dit dus ook weer een ervaring, modder overal en gelukkig weer verder hobbelen. Enorm leuke dag gehad dus, ondanks dat deze safari heel anders was dan de safari’s vorig jaar. We waren net voor het donker thuis, en hebben ’s avonds dus gewoon thuis gegeten, en dan uiteraard zometeen weer vroeg naar bed, want alles bij elkaar is toch behoorlijk inspannend!

• 18 December 2012 - 18:53

René:

Hey Esther, wat een belevenissen zeg, never a dull moment zo te lezen. En volgens mij is die koffie die ze daar hebben aardig te drinken -)
    Het weer is hier hetzelfde als in Rwanda....regenachtig, maar gelukkig ook droge perioden, alleen de temperatuur ligt hier toch iets anders hahah.
    Geniet nog van je laatste paar dagen en tot zondag!
    Groetjes van het thuisfront

• 18 December 2012 - 18:53

Bep De Mooij:

Hoi Esther

Je hebt toch weer een hele mooie en inspannende tijd daar in Rwanda. Lekker dat je werk en vakantie zo
    kan combineren. Wel grappig dat ik vaak iets lees over een pizzeria, daar hebben ze er in Bolivia ook heel veel van. Nog een aantal fijne dagen toegewenst en tot zondag. Groetjes Bep

• 18 December 2012 - 21:37

Brgit Alderliesten:

Volgens mij hebben jullie weer een te gekke tijd daar. Weer erg leuk om je belevenissen te lezen!
    Geniet er nog maar lekker van.
    Groetejs Brigit

• 19 December 2012 - 16:13

Arie En Jeannette:

Hoi muzungu, (wit mens)
    wij regen, jij ook regen. Meen ik niet hoor, maar het is wel zo, hier zien we alleen maar grauwe luchten.
    Hoe doe je lang over een rit, te laat vertrekken, meerdere malen panne en dan toch nog mooie en
    leuke dingen zien. Toch een hele andere mentaliteit dan wij gewend zijn denk ik.

Fijn dat je zo geniet, een mooie combinatie stage lopen en tevens een beetje vakantie houden !!!!
    althans daar lijkt het wel op. In ieder geval doe je weer een dosis ervaring op.

Voor komende zondag goeie vlucht en tot ziens.

Arie en Jeannette

• 22 December 2012 - 20:59

Esther Altena:

Het was zeker geweldig allemaal! Geen moment spijt gehad van de keuze!!! De koffie is inderdaad geweldig, en ons Italiaans restaurantje ook, ondanks dat we daar 2x slechts zijn geweest. De regen is hier gelukkig kort maar krachtig, en zeker niet elke dag, dus ook dat was prima te doen! Mijn laatste verslag ben ik nu aan het typen, en dan alweer terug...