Langs de kust en fjorden - Reisverslag uit Ålesund, Noorwegen van Esther Altena - WaarBenJij.nu Langs de kust en fjorden - Reisverslag uit Ålesund, Noorwegen van Esther Altena - WaarBenJij.nu

Langs de kust en fjorden

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

14 Juni 2022 | Noorwegen, Ålesund

Hei! We zijn alweer over de helft van de reis, en hebben weer het nodige gezien en gedaan. Voor alle enthousiastelingen: update nummer 2 hierbij!

Het visje op de vismarkt werd uiteindelijk een mosselpan in een straat achter de kade, maar dat maakte ons niet uit! Met volle buikjes gingen we tevreden terug en konden we ons na een nachtje slapen en ontbijtje opmaken voor de rit naar de uitvalsbasis voor onze 3e wandeling. We gingen over, onder en op het water, onderweg naar onze accommodatie. En uiteraard zaten er ook vandaag weer de nodige tunnels op de weg, en kwamen we weer watervallen in overvloed tegen. Onderweg maakten we in ieder geval een stop bij de Langfossen, uit m'n hoofd de 5e waterval van het land. Ook hier kwamen we onze Deutsche Freunden weer tegen! We overnachten in een appartement in een guesthouse, dus voordat we aankwamen deden we nog wat boodschappen. Het appartement had mountain view, en daar was niets van gelogen! Prachtige uitzichten op de bergen en steeds veranderende weersomstandigheden. We besloten vroeg te gaan slapen in verband met vroeg opstaan Er hingen wat dunne witte plisségordijntjes, dus ik was maar wat blij met m'n meegebrachte oogmaskertjes!

De laatste, de meest heftige. De wandeling naar Trolltunga. 20 kilometer, 10 uur. Dat zou het zijn. Bepakt en bezakt begonnen we (bijna €90 lichter door tol, parkeren en een shuttlebusje) rond half 8 aan de wandeling. Die shuttlebus was het echter meer dan waard, want het scheelt zo'n 400 saaie hoogtemeters en anderhalf uur per kant! We begonnen vol goede moed met de eerste meters, het water op de rotsen ontwijkend, maar al snel bleek dat we toch wel nat zouden worden. Er ligt hier nog veel sneeuw. Heel veel. Sterker nog: bijna driekwart van de route ligt nog gehuld in een witte deken. Het was dus vooral uitzicht daarop. Verder leek het niet echt een moeilijke wandeling, alleen door het lopen als pinguïns door de sneeuw konden we niet echt inschatten hoe dit zonder zou zijn. Waarschijnlijk ook niet per se moeilijk, maar vooral lang. Uiteindelijk komt dan het laatste kilometerpaaltje in zicht en zijn we klaar voor het uitzicht en onze foto's op de 'Trollentong'. Nadat we klaar waren met onze korte shoot, begon het wat te regenen. Jammer, anders hadden we graag nog even staan kijken hoe een dametje in een lange rode gala-achtige jurk met een hoedje het trapje naar beneden zou nemen om in de wind en regen op die rots te gaan staan! We besloten echter met onze regenjassen aan onze terugweg te gaan maken. Een groet aan onze Duitse 'achtervolgers' die nu de weg heen maakten, en wij gingen rustig verder omlaag. Ik kreeg pijnscheuten in m'n voet wat de daling wat lastiger maakte, maar uiteindelijk waren we half 5 weer terug bij de halte voor de shuttle. Het was gelukkig een korte weg terug, en eenmaal daar lagen we uitgeput op bank. Voordat we in slaap zouden vallen snel een drankje doen en koken, en vroeg slapen om wat bij te trekken.

Een heerlijke lange nacht verder was het vanochtend tijd onszelf te trakteren op pannenkoekjes voor ontbijt. We hadden niet per se haast, en het was maar goed dat we vandaag niet zouden wandelen. Het GOOT! Enorm fikse buien. Op de berg kan het zomaar anders zijn, maar wij zaten gelukkig in ieder geval droog in de auto. Onderweg naar ons eindpunt maakten we eerst een stop bij waterval Steindalsfossen, waar je achterlangs kon lopen. We waren redelijk vroeg in 'the rainy city' Bergen, en die deed zijn naam ook redelijk eer aan. De temperatuur is echter goed, en de buitjes trekken gelukkig steeds redelijk snel weg. Je trekt je jas aan, en dan is het praktisch alweer droog. We verkennen eerst de oude huizen Bryggen, waar ons hotel ook aan ligt, om via de haven met vismarkt en het operagebouw terug richting 'onze kant' te lopen. Een lunch in de super, en dan nog even het deel met de burcht verkennen. Na het inchecken in het hotel kunnen we nog even relaxen en bijschrijven voordat we een restaurant gaan zoeken. De Noorse cuisine lijkt niet echt te bekennen (we zien vooral veel fastfood als burgers, pizza, kebab) en we besluiten dat een visje in een café er het meest op lijkt, waarna we weer tevreden in onze hotelbedden neerploffen.

Het is inmiddels maandag, en een lange dag staat op het programma. In Voss kunnen we vooral even benen strekken en wat foto's maken, maar onze eerste activiteit is om half 12 in Flåm. We maken een ritje met de trein, waar je van de mooiste uitzichten van het land en een van de mooiste treinritten ter wereld kunt genieten. Het is inderdaad een mooie rit. We maken een stop bij een mooie waterval (ja, ze hebben er de nodige!) waar we ineens verrast worden door een speakerinstallatie en een of andere dansende vrouw in een rood gewaad. We lachen beide dat dat die vrouw van op de Trolltunga moet zijn. Beetje toeristisch gebeuren, maar het hoort erbij. Eenmaal op Myrdal, het laatste station, gaat de trein weer terug naar Flåm. Het was goed dat we zelf in de trein van kant wisselden, zodat we in ieder geval van beide kanten van het uitzicht kon genieten. Na 2 uur totaal was de rondrit klaar en konden we door met de auto, alhoewel we (naast een ferrytripje) helaas ineens de nodige files hadden door wegwerkzaamheden. Er kwam nog een laatste stop, namelijk bij een uitzichtpunt op een arm van de enorme Jostedalsbreen gletsjer. Het blauwe ijs was al vanaf de weg te zien! We reden nog zeker een uur om het park met de gletsjer heen, maar meer daarvan zagen we niet. De overnachting vandaag was in een appartement aan de rivier van Stryn. Nog even naar de supermarkt voor het avondeten, en dan heerlijk onderuit genieten van de tv die net een bioscoopscherm leek. En ik heb ook nog nooit zulke grote kussens op een bed gezien!

Vandaag begon de dag met een rit van zo'n anderhalf uur naar Geiranger. Onderweg hebben we over wat flinke slingerwegen gereden, omhoog en omlaag. Het had zomaar de Trollstigen al kunnen zijn! Om 11 uur hadden we een tocht met een snelle rib boat door het Geirangerfjord. Met onze thermopakken aan hoopten we vooraan op het bootje plaats te kunnen nemen, en dat is gelukt! We raceten met grote snelheid over het water, af en toe met een flinke bocht of enigszins los van het water, om uiteindelijk mooie uitzichten op het fjord en de watervallen te hebben. Na onze broodjes was het tijd door te reizen naar Ålesund, weer terug dus naar de kust. Toen we aankwamen bleek het hotel overbooked, dus werden we naar een ander hotel aan de overkant gestuurd. Een sterretje erbij, en een kamer met uitzicht op het water; niets te klagen. We hebben vervolgens het sfeervolle stadje verkent vanaf het viewpoint (418 treden omhoog) en de zon begon zowaar te schijnen! Vervolgens op de grond langs de oude huisjes gelopen. We hadden geluk dat het 2e restaurant een plekje had, en genoten van onze lokale Klippfisk voordat we terugkeerden naar onze kamer. Dat deze praktisch op het water lag, werd goed duidelijk toen de Hurtigruten bijna de kamer kwam binnenvaren!

Morgen maken we langzaam onze weg terug richting het Zuidoosten, onderweg richting Oslo. Maar uiteraard niet zonder dat we de beroemde Atlantische Weg nog even meepakken!

• 14 Juni 2022 - 21:19

René Altena :

Weer heel wat moois gezien, deels ook de tocht die ik jaren geleden maakte. De jostedalbreen is een waanzinnig mooie gletscher en idd, je ziet snel blauw ijs en hoort het kraken, imposant!
    Heel veel plezier en geniet van the Atlantic way!
    Groeten, pa en ma

• 15 Juni 2022 - 21:34

Jeannette:

Hallo Esther en José
    Ik ga het weer proberen. Kijken of het nu wel lukt.
    Jullie hebben weer een prachtige reis uitgestippeld.,
    Dat kan je wel aan Esther overlaten. Het is wel een
    topland met prachtige natuur. Maar helaas het is alweer
    bijna voorbij en dan vallen jullie met de neus in een feestje.
    Geniet nog een paar dagen en tot gauw.
    Liefs Jeannette

• 16 Juni 2022 - 12:27

Henk De Mooij :

Esther en José,

Nog nooit in Noorwegen geweest, maar deze mooie verslagen dagen me wel uit om het niet langer uit te stellen... Mooie vakantie samen!

• 17 Juni 2022 - 17:42

Esther:

Leuk weer allemaal die enthousiaste reacties! We hebben het ijs helaas niet gehoord, maar daar waren we misschien wat te ver weg voor..?
    Het is inderdaad een prachtig land met heel veel natuur, mooie dingen gezien en beleefd en weer heerlijk genoten.
    En wat betreft hierheen op reis gaan: zou het zeker aanraden, makkelijk bereisbaar qua wegen en ferry's en prachtige landschappen gegarandeerd! Komt met de nodige kosten alleen, maar met af en toe zelf koken bespaar je weer iets haha