Actief in Noorwegen - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Esther Altena - WaarBenJij.nu Actief in Noorwegen - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Esther Altena - WaarBenJij.nu

Actief in Noorwegen

Blijf op de hoogte en volg Esther

09 Juni 2022 | Noorwegen, Stavanger

Hei! Inmiddels zijn José en ik weer aan een nieuw avontuur begonnen: Noorwegen. Tijd voor een update over de eerste dagen!

1e Pinksterdag. Het is de dag van vertrek, en toch voelt het totaal niet zo. Aan de ene kant heb ik toch alles wel geboekt voor deze reis, maar toch heb ik ergens het gevoel dat we totaal onvoorbereid weggaan. Misschien ook omdat er ook zoveel andere dingen nog waren die we voor dit vertrek nog moesten en gingen doen. En natuurlijk helpt al die heisa rondom Schiphol met tientallen geannuleerde vluchten en rijen tot aan Hoofddorp niet echt mee aan het ontspannen reisgevoel. We waren dan ook op de aangegeven 4 uur tijd van tevoren om onze koffers te droppen en door de security te gaan. Ondanks dat de selfservice dropoff dicht was en de rij naar security door zowel hal 1 als 2 liep, liepen we na net een uurtje al vrolijk naar 'onze gratis' lounge. Een kleine wijziging omdat deze nog dicht bleek te zijn (ook een personeelsdingetje? doorgaans zou hij al open zijn), maar dan hadden we tenminste nog even tijd langs de parfums te gaan voordat we onszelf daarna bijna 2 uur lang te goed konden doen aan koffie en ontbijt. Als je dan beneden naar de rijen bij de Starbucks etc kijkt, die bijna even lang zijn als voor de bagage, is het extra genieten van die rust en luxe! Maar toen we de deur uitliepen vanwege de melding "go to gate", zagen we bij de gates ineens dat onze vlucht een uur later zou vertrekken. Van de luxe stoel naar een plekje op de grond. De bemanning zou er nog niet zijn door een andere vertraagde vlucht, maar uiteindelijk zijn we anderhalf uur later toch vertrokken. Het was maar goed dat we nog geen plannen hadden voor de dag.. Nadat we uiteraard weer vertrokken met een geüpgradede bolide, was onze 1e bestemming Heddal. Er is hier een beroemde staafkerk te zien, en redelijk aan te rijden vanuit de luchthaven. Onderweg haalden we nog even wat voor de lunch, waar we alvast een lichte voorbereiding kregen op het prijsniveau alhier. We kozen vanuit Heddal een overnachtingsadresje uit, in Porsgrunn. Met Pinksteren is blijkbaar alles dicht, en horeca beperkter geopend; gelukkig vonden we ook na 2 pogingen een plekje om nog wat te eten.

De volgende ochtend besloten we wat later op te staan, om een beetje van de reisdag van gisteren bij te tanken. Omdat de planning vandaag nog redelijk rustig was, besloten we Kristiansand te verkennen. We vonden een parkeergarage vlakbij de Fish Market, maar al snel bleek dat alles nog steeds dicht was; we kwamen in een gesloten winkelcentrum. Hoorden we daar nu ook een soort alarmen afgaan? Via een andere weg kwamen we in ieder geval buiten, op naar de haven. Misschien klinkt het allemaal groots, maar daar liepen we met zo'n 5 minuten wel doorheen. Lekker benen strekken, en met creditcard voor een Eurie naar de wc. Bij de vismarkt halen we uiteraard een lekkere lunch. Het goedkoopste wat er is, is een take out visje. Broodje fishcake en fish[e-38]chips met 2 drankjes: bijna €40 verder.. Maar lekker was het wel. We scoren snel nog iets voor diner vanavond in een klein zaakje dat wél open blijkt te zijn voordat we naar ons 'hostel' rijden, een soort bergchalet. Een enigszins onvindbare route, want bordjes kennen ze niet, en de navigatie kan het ook niet vinden. We zijn niet de enige; ook een Duits stel heeft er problemen mee. Uiteindelijk komen we er, en worden we door 2 andere gasten gewezen op onze kamer "just grab a key from the board". Een vreemde gewaarwording allemaal, maar gelukkig ziet het er verder prima uit. We koken onze pasta en gaan vervolgens snel ons bedje in.

6 uur gaat de wekker. We maken ons op voor hike naar Kjerag. Een wandeling die gemiddeld zou moeten zijn, en zo'n 6 uur zou duren. Het is nog ongeveer 5 kwartier rijden vanaf onze accommodatie, maar veel is er verder niet in de buurt. We gingen vroeg, omdat we veel verhalen hoorden over drukte. Nou, die zijn we zeker weten voor. Er staan slechts een paar auto's op de parkeerplaats. Spullen aan en mee, en het is al snel duidelijk dat we gelijk behoorlijk omhoog moeten. Met die korte beentjes en nauwelijks bergervaring gaat dat mij een stuk minder gemakkelijk af dan José, die mij af en toe maar even een handje moet helpen. Drinkpauzetje hier en daar, en de wind en vooral berg trotseren. Gaan we eindelijk omlaag, dan weet je bijna zeker dat je daarna weer 'gestaft' wordt. We volgen de T, zonder een duidelijk beeld van hoe lang dit nog gaat duren. Naast rotsen komen we langs wat meertjes, en trotseren we op diverse stukken de sneeuw. Het eindpunt komt na zo'n 3 uur eindelijk in zicht: een op 1100 meter hoogte gelegen rotsblok die vastzit tussen 2 andere rotsen, recht boven het Lysefjord. Je kunt erop gaan staan, maar dan moet je jezelf eerst om een rots heen manouvreren met enkel een ringetje om je aan vast te houden, en vervolgens een halve meter(?) nog omlaag te moeten stappen op dat blok van zo'n 2.5m bij 2.5m. Dat laat ik voor wat het is, en met mjj meerderen. Gelukkig was het uitzicht wel mooi, en het was er tevens droog en zonnig. Dan is het na de lunch tijd om te dalen. In 1 woord: drama. Wind, regen en hoge rotsen afgewisseld door stijle en vlakkere berghellingen. Het duurde dan ook een stuk langer om terug te komen, maar we hebben het gered. Uiteindelijk wachtte 'thuis' een heerlijke sauna op ons. Hadden we wel verdiend!

We besloten dat we wel mochten uitslapen voordat we naar Stavanger zouden reizen. Het was een korte rit, en we hoefden pas om half 3 uiterlijk daar te zijn. Lunch onderweg, en uiteindelijk waren we rond enen bij het hotel waar onze kamer al klaar bleek te zijn. We dropten dus de bagage en gingen vervolgens alvast de oude wijk met de beroemde witte huisjes verkennen voordat we rustig op de boot konden genieten van een tochtje over het fjord naar de onderkant van de Preikestolen. Het weer sloeg naarmate we verder in de buurt van het fjord kwamen steeds verder om, maar dat mocht de pret niet drukken. De grot, de rots en de waterval hebben we allemaal mogen bewonderen vanaf het water. We kwamen om etenstijd terug in de stad, en besloten bij een tentje aan het water te gaan eten. De prijzen zijn hier nergens echt betaalbaar, dus we besloten dat het best een prima deal was om eens een driegangenmenu te nemen. Een vissoep, hoofdgerecht (vis of vlees) en panna cotta met bessen later waren we zeer tevreden met ons besluit. Met volle buikjes en lichte portemonnee ploften we in bed, ons opmakend voor de volgende wandeling van morgen.

Vandaag was het dan zover: de 2e wandeling. Voor velen is de Preikestolen hét hoogtepunt van een bezoek aan Noorwegen. Na 3 kwartier kwamen we aan, en zetten we onze gedachten weer op 0 toen direct alweer een behoorlijke klim aan zat te komen. Deze wandeling was zowel korter als gemakkelijker, maar je merkt het toch als je al iets in de benen hebt. Onderweg kwam ik een Riksja collega tegen, over toeval gesproken! De voorgeschreven 2 uur redden we niet; we waren behoorlijk wat sneller. Eenmaal bovenop de Preikestolen was er een prachtig uitzicht: het uitzicht op het Lysefjo.. o nee. Helaas. Dat ging in ons geval niet op. Want we vertrokken al in de wolken, en ook bovenop het plateau was het niet te doen. Af en toe een kleine sneak peak van wat het had moeten zijn, en we hadden in ieder geval weer wat kilometers in de benen. Het voordeel was wel dat we ook hier besloten weer vroeg te gaan, en dat was maar goed ook; onderweg terug kwamen we langzaam steeds meer van de hordes toeristen tegen. En tevens onze Duitse vrienden uit het hostel, plus een stel Hollanders die we ook op de wandeling bij Kjerag al hadden gezien. Het duurde dan ook ietsje langer, maar dan nog hadden we geen haast. Op de terugweg naar Stavanger maakten we een stop bij Jørpeland, waar we via een voetgangersbrug op een eiland kwamen voor een wandeling van een kleine 2 kilometer met uitzicht op de Noorse versie van Stonehenge. De kilometers voor vandaag hebben we dus wel weer gemaakt, en na een klein beetje hangen op bed is het tijd om het laatste deel van het centrum te verkennen terwijl we hopelijk een lekker visje scoren op de vismarkt!

• 09 Juni 2022 - 17:47

Bep De Mooij:

Wat een mooi avontuur weer
    Zo te lezen worden de beenspieren goed getraind.
    Nog veel plezier toegewenst met wat beter weer.

• 09 Juni 2022 - 19:43

René En Greet:

Lekker bezig hoor! Noorwegen is idd een land voor sportievelingen, niet voor pussies! Ik herken wat van je herhaal, de prekestolen was een goede wandeling en de breuk dwars over de gehele breedte doet je wel nadenken.
    Heel veel plezier nog!
    Groeten van pa en ma

• 09 Juni 2022 - 21:12

Jeannette :

Hallo

• 09 Juni 2022 - 21:19

Jeannette :

Test. Het lukt me niet. Alles verdwijnt als sneeuw voorbde zon.
    Liefs Jeannette

• 10 Juni 2022 - 09:34

Esther:

Leuk dat jullie weer meelezen! En gek dat het niet lukt Jeannette, misschien iets met de tekens? In ieder geval leuk dat je er ook weer bent!
    Genieten gaan we zeker, morgen de laatste wandeling van de 3. Maar nu eerst nog even de beentjes rusten in de auto

• 10 Juni 2022 - 15:04

Brigit:

Weer zo'n gave trip! Sportief hoor. Geniet ervan samen en tot volgende week ;-).

• 17 Juni 2022 - 17:37

Esther :

Leuk dat je ook weer meeleest Brigit, en tot snel!