Bende door blokkade - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Esther Altena - WaarBenJij.nu Bende door blokkade - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Esther Altena - WaarBenJij.nu

Bende door blokkade

Blijf op de hoogte en volg Esther

22 November 2013 | Guatemala, Flores

Hallo daar,

Hier weer een verslagje van mijn kant, want jeetje, wat is er veel gebeurd in die paar dagen...

Allereerst viel de busreis mee, ik heb tussen alle hobbeltjes in de weg door zelfs kunnen slapen. Het viel echter niet mee om haast direct daarna weer op pad te moeten. Eenmaal bij de ingang was er een soort protest, de chauffeur moest iets betalen en een aantal mensen meenemen en het was goed. De ruïnes van Palenque waren mooi, veel beelden van de Maya's zijn daar gevonden. We gingen daarna door naar de waterval van Misol Ha, eigenlijk gewoon een hoge waterval waar je achterlangs kon lopen. Vervolgens door naar Agua Azul, een gelaagde waterval waar je kon zwemmen, en dat hebben we uiteraard gedaan!

De volgende morgen bezocht ik, onder begeleiding van een Spaanse gids, Yaxchillan en Bonampak. Het eerste stadje kan alleen bereikt worden per bootje en we hadden hier een soort reinigingsritueel. De andere was ver in een bos gelegen, na een half uur over een slecht wegdek te hebben gereden. Beide hadden niet bijzonder veel ruïnes maar ze waren wel apart door hun ligging. Na deze bezoeken werd ik in een aparte auto verder gereden, want ik ging back to basic in een jungle cabin slapen. Het was een prachtige plek, een soort hutje met een balkonnetje waar een hangmat hing en je over het riviertje met watervalletje uitkeek. De volgende morgen moest ik wel rennend naar het toilet, maar er zijn ergere dingen...

Ik zou de grens oversteken naar Guatemala toen we hoorden dat er een blokkade was bij Nuevo Palestina, zo'n 10 km van waar ik zat. Hierdoor kon m'n transport uit Palenque niet bij me komen. Aangezien we in the middle of nowhere (ergens in de Lacandon jungle) zaten, hadden we geen ontvangst en duurde het dus al bijna 3 uur voordat we wisten wat er aan de hand was. Geen toilet, geen winkels en slechts een halve liter water en een zakje chips... Ik moest volgens het telefoontje terug naar Palenque, want op geen manier konden zij bij mij komen. Op goed geluk dus met een busje terug.

Eenmaal bij Nuevo Palestina begreep ik het probleem, ten minste, ik zag het maar begreep er geen bal van. Een blokkade van spikes en wel honderden mensen aan beide kanten, waarvan er niet één Engels spreekt. Ik vraag in m'n beste Spaans wat er aan de hand is, en ze zeggen dat de blokkade tot 3 uur duurt. Het is op dat moment 1 uur, en de buschauffeur zegt dat ik een half uurtje moet lopen en dat er iemand op me wacht daar. Ik zeg een man bij de spikes dat de buschauffeur zei dat ik lopend moest gaan, maar krijg op dat moment een agent bij me die me zijn mitrailleur laat zien en vraagt wie hier nu de baas is. Er zit niets anders op dan wachten...

Om 3 uur ging de blokkade ook daadwerkelijk open, slechts voor een aantal voertuigen maar ik was gelukkig weg uit die hel! Om 5 uur was ik moe, uitgehongerd een zeer dorstig aangekomen in Palenque, waar ik met diverse mensen sprak over het vervolg van m'n reis. Ik werd naar m'n hostel gebracht zodat ik me op kon frissen en wat kon eten en drinken. Om 8 uur had ik een vergadering, waarbij ik te horen kreeg dat de blokkade nog zeker 4 dagen zou duren en ik dus niet de grens over kon. Ze openen de blokkade wel elke 3 uur, maar zoals ik al zei voor een beperkt aantal voertuigen. Drama, maar ik kreeg ook te horen waarom ze protesteerden. Een Duits bedrijf wil hier beginnen met tours, waardoor de lokale bevolking niet meer zal profiteren van hun eigen leefgebied. Ik snap ze wel hierin, maar de manier waarop is wat heftig vond ik.

Hulp kwam echter uit onverwachte hoek. Een stel Duitsers, waarvan de man al tientallen jaren in Mexico komt, hadden hetzelfde probleem en hadden een alternatieve route gevonden, en ik kon met hun meereizen. Ik stond dus om half 5 op en maakte, via een omweg, samen met hen de oversteek naar Guatemala, waar ik om 2 uur in m'n hostel was. Eenmaal daar kreeg ik eerst nog te horen dat er geen kamer was, maar dit was gelukkig snel opgelost. Ik had weinig zin in nog meer tegenslagen...

Vanmorgen stond ik dezelfde tijd op, want ik kon Tikal bezoeken. Een dag minder op Caye Caulker in Belize, waar ik morgen heen ga, maar dat maakt me niet uit. Ik ben hier eindelijk en Tikal, midden in de jungle en echt overal nog verborgen gebouwen, was prachtig! Ik heb ook nog een aantal aapjes gezien en een beestje wat iets weg heeft van een wasbeer. Nu lig ik even lekker uit te rusten, want dat lijkt me wel verdiend!

  • 22 November 2013 - 23:03

    Brigit:

    Dat uitrusten lijkt me inderdaad dik verdiend zeg! Jeetje wat een verhaal, maar je wordt op deze manier wel heel creatief in het bedenken van oplossingen, Esther! Hopelijk verloopt de rest van je reis wel voorspoedig....dus gewoon lekker genieten van alle mooie dingen die je ziet en meemaakt!!

  • 23 November 2013 - 10:36

    Arie En Jeannette Slappendel:

    Hoi Esther,
    jij maakt wel heftige dingen mee hoor, als je daar staat ben je toch echt wel aan de goden
    overgeleverd, maar gelukkig zijn er nog hele aardige mensen die jou in hun groepje opnamen.
    Hopelijk verloop de rest van de reis zonder teveel strubbelingen.
    Nog veel plezier en tot ziens.

    Arie en Jeannette

  • 23 November 2013 - 11:20

    Thuisfront:

    Genoeg reiservaring rijker lijkt me...het dark tourism komt hier lijkt het wel vandaan! Gewapende bendes, oplichters...het is midden amerika helaas ten voeten uit. Gelukkig weet je goed je mannetje te staan en ben je ook creatief. Ik denk dat het je mee gaat vallen als je bij een hostel aankomt en men nu wel eens zegt dat je reservering er is, en niet dat je pas na 10 minuten aandringen je sleutel krijgt. Een alleenreizende westerse toeriste denkt men eventjes een pootje te kunnen lichten....nou, jij zorgt er wel voor dat dit niet gebeurt hahaha. Veel plezier straks in Belize!
    Het thuisfront

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 09 Mei 2011
Verslag gelezen: 611
Totaal aantal bezoekers 49162

Voorgaande reizen:

12 Mei 2023 - 21 Mei 2023

Marokko

27 Augustus 2022 - 06 September 2022

Actieve roadtrip Albanië

05 Juni 2022 - 19 Juni 2022

Noorwegen

26 Augustus 2021 - 10 September 2021

Baltische Staten

06 November 2019 - 20 November 2019

Zuid-Afrika

05 Juli 2019 - 29 Juli 2019

Kenia & Oeganda

05 April 2018 - 01 Mei 2018

Ecuador & Galápagoseilanden

05 September 2017 - 21 September 2017

Zuid-Korea

24 April 2016 - 15 Mei 2016

Thailand

17 Maart 2015 - 03 April 2015

Costa Rica

13 November 2013 - 28 November 2013

Mexico, Guatemala & Belize

12 Augustus 2013 - 27 Augustus 2013

Java & Bali

01 December 2012 - 23 December 2012

Rwanda

01 Juli 2011 - 18 December 2011

Grote reis Zuid-Afrika

Landen bezocht: