"You're not a tourist; you're a traveller!" - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Esther Altena - WaarBenJij.nu "You're not a tourist; you're a traveller!" - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Esther Altena - WaarBenJij.nu

"You're not a tourist; you're a traveller!"

Blijf op de hoogte en volg Esther

18 November 2013 | Mexico, Mérida

Hier is dan mijn eerste verslagje, en ik moet toegeven dat het typen op een tablet toch wel wat vreemd aanvoelt, maar dat zal ongetwijfeld snel genoeg wennen..

Een vroegertje was het afgelopen woensdag, zo vroeg dat de winkels zelfs nog dicht waren... Na een vlucht van ongeveer 11 uur landde het vliegtuig op Varadero, Cuba, waar helaas iedereen het vliegtuig moest verlaten voor een uurtje. De immigratieregels zijn ook dan strikt, dus m'n laatste broodjes moesten het veld ruimen, evenals m'n dropfruitduo's... Daarna nog een uur door naar Cancun, en anderhalf uur voordat ik door de douane was. Ik zou een pickup hebben, maar die was er niet. Ik had daarom iemand gevraagd het noodnummer te bellen, maar hij bleek een oplichter te zijn. 65 dollar verder (die ik gelukkig terug kreeg) kwam ik in m'n hostel aan, waar er ook nog een klein reserveringsprobleem was. Geen goede start, dus ik kreeg van een aardige gozer, Sean uit Seattle, een gratis Corona.

De volgende dag de eerste echte reisdag. Na het ontbijt met de bus naar Tulum, zo'n 2.5 uur rijden. Daar aangekomen alleen maar regen, terwijl het bekend staat (behalve om de ruïnes) om het prachtige strand... De middag bracht ik dus in het hostel door, pratend met een Nederlandse man die daar 2 weken doorbrengt van zijn 2 maanden vakantie.

De regen hield maar niet op, en echt geen lullige buitjes ook, maar om half 9 de volgende ochtend was het even droog en rende ik (nou ja, taxi en lopen) naar de ruïnes, die best mooi gelegen waren aan het strand. Net toen ik weer buiten was, weer regen. In de middag ging ik de bus in naar Merida voor 5 uur, dus toen maakte het weinig meer uit...

Gister had ik m'n eerste groepstour, en dat was gelijk de knaller naar wereldwonder Chichen Itza. En ja, het was droog! Zonnig! 28 graden! En helaas ook een luchtvochtigheid van 85%, dus behoorlijk plakkerig...maar ik klaag niet! Chichen Itza zelf is, op de vele verkopertjes na, prachtig. Ongelofelijk dat ze die pyramide gebouwd hebben voor een slang, ook wel de zonnegod genoemd. Het is echter groter dan alleen die ene pyramide, en het was dan ook een dag van 9 tot 6 bezig zijn. Op deze trip ontmoette ik Lorena, een prachtvrouw die 90 landen heeft bezocht en haar mond kon niet stoppen! Ze vindt mij een geweldig wijffie, geen toerist maar een reiziger, en heeft heel veel respect voor wat ik doe. Ze heeft me een boek gegeven over een reis van Cairo naar Kaapstad, en kan niet wachten te beginnen met lezen!

Vandaag weer een mooie dag, met bezoek aan Kabah en Uxmal. Dit zijn ook oude Mayasteden met tempels, maar allen zijn heel verschillend. Ik kwam vanmiddag om half 5 terug, en kon de kookklas gelukkig net redden! Het menu was Yucatan vis met een salade en tortillas, erg lekker! Momenteel is het half 8 en wacht ik totdat ik mijn nachtbus van 10 uur naar Palenque kan nemen, wat 9 uur reizen is. Jammer dat ik normaal niet kan slapen in dat soort dingen, maar ik zal wel moeten want ik ben morgen weer van 8 tot 6 in de weer met een bezoek aan de ruïnes, en de watervallen Misol Ha en Agua Azul. Genoeg te beleven hier dus!

  • 18 November 2013 - 10:49

    Elly Janssen:

    Hallo Esther,
    alweer een grote reis, wat leuk en spannend.
    Ik wens je heel veel plezier.

    groetjes Elly janssen

  • 18 November 2013 - 11:15

    Greet:

    Hoi Eshter,

    Zo een leerzame start van je reis , je kan (bijna) niemand vertrouwen dus, maar gelukkig komen
    je centjes weer terug. Jammer van het weer in het begin, maar als dan alle regen alvast maar weer gevallen
    is mag je niet klagen. Geniet maar van alles en misschien kunnen we straks al een aantal foto's zien hier
    van wat je allemaal belfeeft daar. Succes met de rest van je reis en ik hoop snel weer te lezen van je
    avontuur daar.

    Het thuisfront.

  • 18 November 2013 - 15:29

    Arie En Jeannette:

    Echt vakantie kan je het niet noemen, inderdaad zoals Lorena concludeert : een reiziger - geen toerist.
    Op regen zat je natuurlijk ook niet te wachten, hier heb je genoeg regen gehad.
    Maar ... het is wederom een interessante en vermoeiende reis waarvan de "busuurtjes"niet te tellen
    zijn.

    Esther, geniet er van en tot het volgende avontuur.

    Arie en Jeannette

  • 18 November 2013 - 19:37

    Aileen:

    Hoi Esther,

    Wow alweer zo'n verre reis, echt top hoor! Ik wens je heel veel plezier!

    Groetjes, Aileen

  • 19 November 2013 - 02:22

    Esther Altena:

    Bedankt allemaal voor de reacties! Het is inderdaad zeker een verre en mooie reis, en zeker geem vakantie want heb de afgelopen dagen de omgeving van de hostels niet eens kunnen verkennen... Je wilt natuurlijk ook liever de rest zien! Helaas zullen foto's moeten wachten omdat m'n camerakaartje niet in m'n tablet past, in ieder geval iets om naar uit te kijken dus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 09 Mei 2011
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 49432

Voorgaande reizen:

12 Mei 2023 - 21 Mei 2023

Marokko

27 Augustus 2022 - 06 September 2022

Actieve roadtrip Albanië

05 Juni 2022 - 19 Juni 2022

Noorwegen

26 Augustus 2021 - 10 September 2021

Baltische Staten

06 November 2019 - 20 November 2019

Zuid-Afrika

05 Juli 2019 - 29 Juli 2019

Kenia & Oeganda

05 April 2018 - 01 Mei 2018

Ecuador & Galápagoseilanden

05 September 2017 - 21 September 2017

Zuid-Korea

24 April 2016 - 15 Mei 2016

Thailand

17 Maart 2015 - 03 April 2015

Costa Rica

13 November 2013 - 28 November 2013

Mexico, Guatemala & Belize

12 Augustus 2013 - 27 Augustus 2013

Java & Bali

01 December 2012 - 23 December 2012

Rwanda

01 Juli 2011 - 18 December 2011

Grote reis Zuid-Afrika

Landen bezocht: