Rustige(re) dagen - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Esther Altena - WaarBenJij.nu Rustige(re) dagen - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Esther Altena - WaarBenJij.nu

Rustige(re) dagen

Blijf op de hoogte en volg Esther

10 December 2012 | Rwanda, Kigali

Donderdag gingen we met z’n allen naar het Kandt House, het huis dat gebouwd was door een Duitse ontdekkingsreiziger die het eerste huis hier heeft gebouwd en de stad uiteindelijk Kigali heeft genoemd. Hierbinnen was een museum gevestigd, met veel informatie over het ontstaan van het land en over de verschillende nationale parken.
Daarna gingen we door naar de city market, tenminste, wat wij denken dat de city market is. We hebben er namelijk al 3 bezocht, en snappen dus nog steeds niets van deze stad! Deze was echter wel meer waarnaar wij zochten; na 2 shopping malls kwamen we nu bij een derde uit, maar deze had een volledige groente & fruitmarkt op de begane grond. We hebben dus voor weinig geld lekkere mango’s, passievruchten en ananas gekocht.

De lunch was weer een buffet, en we kregen zelfs een speciale behandeling; aangezien we de kip lekker vonden, kregen we een bord met een megagrote berg hiervan. Uiteraard was dit weer veel te veel van het goede, maar we hebben het geprobeerd…

Hierna ging alles eindelijk weer eens een keertje rustig aan. We hadden nog een afspraak op de school om te praten over ons onderzoek met onze begeleider, die helaas niet kan begeleiden aangezien de diplomering er bijna aan zit te komen. Aangezien de afspraak slechts een uur duurde, konden we daarna nog boodschappen doen en daadwerkelijk een keer voor het donker thuiskomen!

We hadden ook nu weer een avondprogramma; een afspraak met 2 Nederlandse jongens die bij de ambassade stage lopen. We hebben even een drankje met ze gedaan aan het einde van de straat (heel toevallig bleken we in dezelfde straat te wonen) en gelukkig hebben ze ons een paar nuttige tips kunnen geven!

Vrijdagochtend zijn Aileen en ik naar een interview geweest met onze eerste tour operator. De andere meiden, Anouk, Anouk, Marcella, Eline en Rosanne, gingen in de school aan het werk aan alle observaties die we al hadden gedaan. Het interview was echt superleuk, een leuke man die heel veel informatie voor ons had, onder andere over tours, gidsen en voordelen voor de lokale bevolking. In de middag hebben we met z’n allen dingen uitgewerkt.

Na ons wat te hebben opgefrist thuis, ontmoetten we Francis & Aza en gingen we eten bij de Carwash. Dit is een verborgen tentje in de buurt van een van de weinige autowasplaatsen in de stad. Het eettentje was op een pleintje waar ook een paar winkeltjes en een barretje was, en we zaten onder een soort Afrikaanse hut idee. Nadat we een uur of anderhalf hadden gewacht op onze geitenpoot, kwam ook ineens de Europese muziek opzetten; iets wat toch niet geheel paste bij zo’n Afrikaans tentje. Uiteraard hoorde hier ook Gangnam Style bij, iets waar Aza enorm om kon lachen en kon meedoen maar wat Francis toch wel een beetje vreemd vond…

Zaterdag: weekend! Nou dat hebben wij hier ook een beetje gehad. We hoefden pas om 2 uur bij de RTUC te zijn, dus uitslapen en een beetje hangen in de tuin, waar ook het zonnetje langzaamaan begon te schijnen. Het is hier nog steeds regentijd, maar we hebben gelukkig nog niet enorm veel regen gehad, alleen bewolking en een zonnetje. Dit vinden we helemaal niet erg; aangezien het buiten gewoon benauwd is, is bewolking juist wel lekker, zeker op het midden van de dag. De lunch bestond uit passievruchten en mango’s, wat natuurlijk helemaal vervelend was…

Om 2 uur gingen we door naar wat we dachten een park, maar het was naar ons idee meer een resort met sportfaciliteiten. We hebben hier wat rondgelopen en een drankje gedaan, maar niet té lang, aangezien papa Francis en mama Aza hadden geregeld dat we een bruiloft mochten bijwonen! Het was behoorlijk druk, met zo’n 250 personen, maar we waren meer dan welkom! Drinken, een stuk taart en dansen hoort hier allemaal bij. Helaas mochten we, net als op wel meerdere plekken, niet (zoveel) foto’s maken, wat uiteraard wel jammer was, maar het staat gelukkig op het netvlies!

Zondag: verhuisdag! Een vreemde gewaarwording, aangezien we totaal geen idee hadden waarheen, hoe laat etc., dus weer typisch op z’n Afrikaans… Rond 2 uur werden we eens verrast, en hebben we te horen gekregen dat we om 4 uur naar de andere kant van de stad moesten. We hadden de hele middag al lekker in het zonnetje gelegen, met een graad of 35, dus het was wel lekker om te weten dat we nog even mochten!

Na ongeveer 3 kwartier te hebben gereden kwamen we aan op de nieuwe bestemming; heel erg afgelegen, maar een groter huis en helaas minder slaapkamers, maar dit zou ook allemaal wel goed komen… Daarna gingen we nog even door naar de Prosperity Expo, een plaats waar ondernemers lieten zien wat ze behaald hadden binnen 25 jaar. We hadden enorm lekker gegeten bij de stand van de RTUC, een welkome verrassing. Gelukkig konden we daarna vroeg naar bed toe, want iedereen had het wel een beetje gehad…

• 10 December 2012 - 18:00

Arie En Jeannette:

Hoi Esther,
    dat is wel wat anders dan je vorige verslag. Een heel stuk vrolijker.
    Ik vraag me echter af of je stage loopt of vakantie aan het houden bent,
    in ieder geval lijkt het me een hele goeie mix. Nog even lekker genieten.
    Groetjes van ons.

• 10 December 2012 - 20:26

Rene:

Ik lees dat je weer genoeg meemaakt, leuk hoor! Ik hoop dat je project ook goed verloopt, maar volgens mij krijg je ook alle steun en medewerking. Het is volgens mij niet een land waar je snel afvalt hahahaah...blijf maar goed in beweging.
    Veel plezier en ik lees het vervolg wel weer!
    Groetjes, pa, ma, Kim en Bas