Welcome to Rwanda!!! - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Esther Altena - WaarBenJij.nu Welcome to Rwanda!!! - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Esther Altena - WaarBenJij.nu

Welcome to Rwanda!!!

Blijf op de hoogte en volg Esther

05 December 2012 | Rwanda, Kigali

Na een vlucht van ongeveer 14 uur (met overstap) zijn we aangekomen in Rwanda. Bij aankomst op het Kigali International Airport stapten we via een trap naar buiten, half 2 ’s nachts en 20 graden; vervelend. Bagage zagen we uit het vliegtuig komen en op de tractor geladen worden, klaar voor vervoer naar de bagagebelt. Na ongeveer 3 kwartier wachten bij de 2 balies voor paspoort controle werd ons bij de bagageband (1 van de 2) meegedeeld dat de bagage van Turkish Airlines niet aangekomen was, en ergens op Istanbul of Entebbe (Oeganda) was. Balen dus, maar verder niets aan te doen. Na geld gewisseld te hebben zijn we door universiteitsmensen die ons kwamen ophalen naar de 24/7 winkel gegaan om de hoognodige dingen te kopen, aangezien we de spullen niet hadden en toch ook zouden moeten ontbijten de volgende ochtend. Om half 5 kwamen we allemaal vermoeid aan bij het huis, en zijn we snel het bed ingedoken. De bagage zou volgens planning maandagnacht komen..
De zondag hebben we eerst uitgeslapen..tenminste, voor zover dat mogelijk was. Kerken klonken al vroeg in de morgen, en aangezien het rond half 6 al behoorlijk licht is vind iedereen het ook nodig om dan gelijk maar een feestje te houden. Vervolgens zijn we opgehaald om naar een (Chinese) shopping mall te gaan, waar we nog wat meer eten en spullen zoals handdoeken kochten. De lunch in de stad was enorm, en dat is niet voor te stellen voor €3. Die avond hebben we besloten toch nog maar iets te eten, dus hebben we pasta gekookt met een wijntje erbij. Na het zitten op de veranda, kijkend naar de sterren en de zebra & antilope van steen in onze tuin hebben we nu het gevoel; het begin van ons veldwerk is in zicht, en het gaat zeker geweldig worden!

Maandag 3 December: we zijn vandaag op bezoek geweest bij Rwanda Tourism University College (RTUC) om daar de docenten, studenten en rector te ontmoeten. Wij werken met hen samen voor ons onderzoek, en zijn aan iedereen daar voorgesteld. We hebben een 8 uur durende vergadering gehad die in Nederland binnen 2 uur gedaan zou kunnen zijn, maar ja; it’s African time! Na aan iedereen te zijn voorgesteld, een rondleiding te hebben gehad, aan iedereen te hebben verteld wat wij hier deden en een gezamenlijke planning te hebben gemaakt, zijn we bovendien als kers op de taart nog bij 2 afstudeerpresentaties geweest; ook een speciale ervaring om iedereen voor de klas afgekraakt te zien worden. Bovendien hebben we ook een lunch gekregen, met bolletjes die op oliebollen leken! Vervolgens zijn we om half 6 naar de stad gereden, in het lokale busje, en hebben we door de stad gelopen op zoek naar een lekker tentje om te eten; uiteraard vergezeld door de studenten. Aza en Francis zouden voorlopig niet van onze zijde wijken… Na een etentje zijn we met de taxi teruggegaan naar huis; een zeer betrouwbare taxi die alles wist over de buurt van ons huis. Natuurlijk reden we onderweg nog 2x verkeerd voordat we aankwamen, dus aan de Afrikaanse praktijken zijn we al wel gewend!

Ondanks dat is Kigali enorm mooi: op verschillende heuvels gelegen en heel erg schoon. We worden totaal niet wijzer over waar we zijn, hoe het openbaar vervoer werkt etc, maar gelukkig hebben we altijd onze tourguide studenten Aza & Francis aan onze zijde! Aangezien het internet het zeer gebrekkig doet, nemen we internetshift. Gelukkig is dit alles al in Word te typen, dus alle activiteiten zullen niet precies aankomen op de dagen waarop we ze doen, maar uiteraard zal ik proberen alles zo goed mogelijk te beschrijven!

• 06 December 2012 - 19:48

Bep De Mooij:

Hoi Esther

Leuk om je verhaal weer te lezen, ben wel benieuwd hoe jullie Sinterklaas hebben gevierd.

groetjes Bep

• 06 December 2012 - 20:26

Rene:

Leuke blog Esther, en gelukkig ben je al de afrikaanse taferelen en tijdschema's gewend. Het kan allemaal wel ff duren hahaha.
    Veel plezier nog!